LochemsNieuws houdt spreekuur ‘Online Scoren’ voor ondernemers

1
(bron: pixabay.com)

LOCHEM – LochemsNieuws houdt woensdag (17/10) het eerste spreekuur ‘Online Scoren’ en media-advies voor ondernemers uit de gemeente Lochem. Een website (vaker) verversen en daar meer mensen naar toe trekken via slimme zetten op sociale media als Facebook, Twitter en Instagram? Het zijn tegenwoordig bijna onmisbare tools om contact te maken en te houden met klanten.

Een adviesgesprek tijdens het spreekuur is gratis en vrijblijvend.

Eerste spreekuur ‘Online Scoren’:
woensdag 17 oktober van 11.00 tot 12.00 uur
Het Stadshuus, Markt 3 in Lochem.

Tijdens het gratis spreekuur kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen:

– Website beginnen of actualiseren
– Slim gebruik van sociale media
– Webshop: doen of niet doen?
– Professioneel persbericht maken/verspreiden
– Tekstproductie tbv flyers/folders
– Leren zelf een bestaande website bij te houden
– Redactie van eigen uitgave (print)
– Volledige redactie en onderhoud website
– Advertorials voor online en print
– Valkuilen bij (hergebruik) online materiaal
– Gratis content voor websites

Voor meer technische vragen over een website is het een vereiste dat bekend is hoe en waarmee de website is gemaakt. Contact met de maker kan handig zijn.

Elk bedrijf heeft nieuws
Henri Bruntink van LochemsNieuws spreekt veel ondernemers in de gemeente. Daarbij is hem opgevallen dat ze bijna allemaal wel dingen te melden hebben die gewoon nieuws zijn en waarmee ze (gratis) publiciteit kunnen genereren in de (lokale) media. Datzelfde nieuws, plus kleinere berichtjes, kunnen de website van een bedrijf een actuelere uitstraling geven.

Actueel
,,Veel ondernemers in de detailhandel en de horeca hebben een mooie website laten bouwen. Na de lancering gebeurt daar echter bijna niets meer”, zegt Bruntink. ,,De site is vaak niet meer dan een online-visitekaartje en dat is zonde. Het gevolg is dat er na verloop van tijd bijna niemand meer komt kijken. Ook niet als je na lange tijd wél iets publiceert.”

De kunst is dus om de website actueel te houden én te koppelen aan een Facebook- en/of Instagram-pagina. Het mooie van online is dat veel dingen meetbaar zijn en je dus direct weet wat wél en niet werkt. Dankzij smartphones zijn mensen – jong en oud – steeds vaker online op zoek naar nieuws en dingen die hen interesseren. Maar nog steeds geldt: dingen van dichtbij huis en van mensen die je kent zijn het leukst.

Facebook
Wie geen website heeft kan Facebook als uithangbord gebruiken, maar ook dan is het zaak de pagina actueel te houden.

Henri Bruntink

Wie?
Henri Bruntink is van huis uit (dagblad-)journalist met 30 jaar ervaring, maar heeft zich het afgelopen decennium bekwaamd in online-publiceren. Eigenlijk gaat zijn ervaring nog veel verder terug: ,,Ik was in de jaren ’80 al betrokken bij de eerste kabelkrant (TV-Krant) in Lochem. Als het gaat om kort en bondig schrijven, was dat een geweldige leerschool. Maar ik ga ook nog steeds een doortimmerd achtergrondverhaal of interview niet uit de weg. Sterker nog: Bij LochemsNieuws kan ik alle takken van sport bedrijven en dat is erg leuk.”

Goed geschreven
Hij zegt: ,,Ik ben vooral iemand van de inhoud. En eerlijk gezegd is goed geschreven content op websites in het MKB nogal schaars. Een ronkend verhaaltje over je eigen zaak is leuk, maar daarna wil de bezoeker geprikkeld worden met nieuws waar hij of zij wat aan heeft. Korte, bondige nieuwtjes doen het meestal goed en leveren dus respons op.”

Redactie van de zaak
Een soort ‘redactie-van-de-zaak’ zou iedere ondernemer moeten hebben. Dat klinkt luxe en duur maar dat hoeft het niet te zijn. Bruntink: ,,Ik weet zeker dat, als ik periodiek bij een ondernemer langs ga en een kop koffie met hem/haar drink, we al pratend zomaar een aantal nieuwtjes boven water halen die het vermelden waard zijn. Een nieuw product of dienst, een leuke actie, die gesponsorde bal voor de voetbalclub of een bekend gezicht van het bedrijf dat een jubileum viert; het is allemaal nieuws. En dat kost niet veel tijd en geld.”

WordPress
Henri Bruntink heeft de afgelopen jaren vooral gewerkt met WordPress-websites en daar ook een opleiding voor gevolgd. WordPress is zogeheten content management system (cms) waarmee het vrij eenvoudig is om een website te maken. Dat moeten de meeste ondernemers overigens niet zelf willen doen. ,,Ik ben geen webdesigner, maar wie een simpele, goed ogende en vooral goedkope website wil kan ik wel helpen. En ik heb ook veel contacten met professionele ontwikkelaars die prachtige websites en webshops kunnen bouwen”, aldus Bruntink. WordPress is overigens gratis.

Volgende spreekuur: wo. 31 oktober
(daarna afhankelijk van de behoefte)

Geen gelegenheid om te komen en toch vragen?
Mail naar: info@lochemsnieuws.nl

1 REACTIE

  1. Dat is nou precies waar ik bij mijn klanten ook altijd op hamer. Maar ik zie dat veel ondernemers er vaak niet de tijd voor hebben omdat ze het simpelweg te druk hebben met hun core-business. Ik ben het helemaal met je eens dat ze eigenlijk een ‘redactie-van-de-zaak’ zouden moeten hebben met daar boven op een expert op het gebied van SEO. Dat zou het dan helemaal afmaken!

Comments are closed.