Verkeersborden van bamboe langs vernieuwde A1

0
Een hectometerpaaltje van bamboe langs de A1 bij Epse (bron: Rijkswaterstaat)

LOCHEM/EPSE – Langs de verbrede A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo worden verkeersborden van bamboe geplaatst. Tussen Deventer-Oost en Bathmen en tussen Markelo en Rijssen zijn de eerste hectometerpaaltjes inmiddels te zien. In totaal komen er 2300 borden te staan.

Het is volgens Rijkswaterstaat de eerste keer dat zogenaamde ‘biobased’ borden op grote schaal langs een snelweg worden geplaatst. Helemaal nieuw is het fenomeen niet. Enkele gemeenten deden eerder al proeven van borden van bamboe.

Circulair

Naast hectometerpaaltjes worden ook de uit-borden bij afritten en borden bij verzorgingsplaatsen vervangen door de duurzamere variant. Rijkswaterstaat streeft ernaar om uiterlijk in 2025 al het wegmeubilair in aanbestedingen circulair aangeboden te krijgen. In 2050 wil de instantie volledig circulair zijn.

Hernieuwbaar

Bamboe is een van de snelst groeiende hernieuwbare grondstoffen en volledig klimaatneutraal, zo schrijft Rijkswaterstaat in een bericht. Een bamboestengel is in vier tot vijf jaar volgroeid. In die tijd absorbeert het veel CO2. Dit in tegenstelling tot de huidige aluminium borden dat uit bauxiet wordt gemaakt en dat is een eindige grondstof. Tijdens de productie komt CO2 vrij.

Sterk

Bamboe is verder heel sterk en volledig recyclebaar. Het nadeel is dat het over grote afstand vervoerd moet worden, maar dat is te compenseren door het aan het einde van de levensduur in te zetten als biomassa.

De borden bestaan uit een aantal lagen bamboe die aan elkaar zijn gelijmd. Een reflecterende sticker met het gewenste verkeerssymbool wordt erop geplakt. Ook de palen zijn van de tropische houtsoort gemaakt. De borden worden geleverd met een garantie van 20 jaar.