LOCHEM – Tijdens Open Monumentendag, op zaterdag 14 september, zwaaien de deuren van de Reudinktoren aan de Laan van Reudink open voor het publiek. Dan kan iedereen komen kijken wat Paul en Jenny Kok in bijna vier jaar hebben gerealiseerd in en om wat ze kochten als bouwval, de Reudinkmolen. Tijdens de opening wordt er gemusiceerd op de antieke concertvleugel die een plek heeft gevonden op één van de verdiepingen. Vijf kunstenaars, waaronder de eigenaar zelf, tonen hun werk.
lees HIER over alle locaties die meedoen met Open Monumentendag…
Aan de buitenkant is de molenromp waar mogelijk in de oude staat gelaten, maar werden kozijnen vervangen en ramen toegevoegd. De romp werd bovendien verhoogd en op de bovenste verdieping, met rondom glas, is het uitzicht fantastisch. Het was al met al een enorme klus en de inmiddels 73-jarige Paul Kok was nauw betrokken bij het werk. Bikken, hakken, schuren, schilderen en voegen. Het echtpaar Kok betrok al relatief snel de aan de romp gekoppelde nieuwbouwwoning. Het stel verhuisde van Bronkhorst naar Lochem.
Het begin
Het werk begon met het vullen van wat eens de kelder met weegbrug was, met 300 kuub ophoogzand. Twee gemetselde putten werden verwijderd, net als een laadperron rond de romp. Containers vol oud beton met wapening werden afgevoerd. Stalen balken werden verwijderd en deels gebruikt voor de herbouw. Al snel werd ook een noodkap geplaatst, want regenwater had vrij spel. Dat had binnen tot gevolg dat er een ‘bonsai-beuk’, vlinderstruik en ander groen welig tierden.
De molen werd in 1798 gebouwd en heette ‘De Hoop’. Opdrachtgever was Lodewijk Gustaaf Berends, griffier van de rechtbank en eveneens burgemeester van Lochem. Hij woonde aan de overzijde van de Berkel in ‘Huize Stijgoord’ en had dus goed zicht op zijn molen. In 1825 ging de molen goeddeels verloren door brand. De romp overleefde en al snel werd de molen weer in gebruik genomen.
Generaties Reudink
Sinds 1835 maalden vele generaties Reudink op de molen. Van vader op zoon. In 1851 namen Jan Reudink en echtgenote Anna Nossent de molen over voor zevenhonderd gulden. Reudink werd gaandeweg ook een handelsonderneming. Niet enkel granen, maar ook bijvoorbeeld meststoffen en brandstoffen werden verkocht.
De stenen onderbouw bestaat deels uit vechtformaat stenen en die zoveel mogelijk behouden. Aan de basis zijn de muren 70 centimeter en 3 ½ steens dik. Naar boven neemt de dikte steeds een halve steen af, tot ongeveer 8,5 meter waar een eikenhouten constructie op rustte. Paul Kok is beeldend- en monumentaal vormgever en kunsthistoricus en heeft een gedegen materiaalkennis wat goed van pas kwam bij dit project. Tijdens een recente rondleiding vertelde hij dat hij streeft naar authenticiteit. Dat streven bleek vaak kostbaar maar heeft, zeker ook binnen, tot een machtig resultaat geleid. De inzet van deels zeer specialistische bedrijven en vakmensen drukte de kosten niet bepaald.
Vier lagen
Binnen telt de molenromp na verbouwing vier woon- en gebruikslagen. Veel hout kenmerkt het interieur. De verwarming geschiedt via infraroodpanelen, want het complex is gasvrij. Er is een personenlift aangebracht, voor wie de trappen bezwaarlijk vindt. Overigens zijn deze trappen gemaakt van hout uit de oorspronkelijke constructie. Op de begane grond springen zware toegangsdeuren in het oog. Daarachter ligt de ‘Albert & Nelly’, een bekend Fries eiken monumentaal Rondjacht uit 1891. Een hobby van de heer des huizes en een blikvanger voor iedereen die er binnentreedt.
Op de eerste verdieping bevindt zich een atelierruimte. Domein van de kunstenaar Paul Kok, met als eye-catcher een tekentafel van zijn voormalige leermeesters, de bekende architecten Dudok & Magnee uit Hilversum. Nog een verdieping hoger is een expositie-, vergader-, cursus-, annex huisconcertruimte ingericht met een capaciteit tot 40 personen. Hier staat een concertvleugel uit 1903. Deze werd ooit bespeeld door een voorvader, de concertpianist Philip H. Kok (1907-1982). Het instrument heeft de in totaal zo’n 40.000 kilometer over de wereldzeeën goed doorstaan. Het is gestemd en tijdens de monumentendag wordt het bespeeld door kundige handen.
Uitzicht rondom
Op 3 hoog is eveneens een multifunctionele ruimte met een prachtig uitzicht
rondom over de omgeving met vergezichten over de Berkel en de stad. Het geheel is voorzien van een zwaar geïsoleerd roevendak met vrije overspanning op 13 meter hoogte. Het had de nodige voeten in de aarde, maar in twee instanties werd het geheel een gemeentelijk monument.
Op 14 september legt Paul Kok graag uit hoe het proces van molen naar toren is verlopen en vertelt hij met liefde over potscheurtjes, kannenscheurtjes, drielingen, ijsselklinkers, waaltjes, vechtformaten, kloostermoppen en ander interessant jargon uit vervlogen tijden. Bezoekers ontvangen, zo lang de voorraad strekt een boekje waarin Kok, aan de hand van veel foto’s, uitlegt hoe de transitie van Reudinkmolen naar Reudinktoren is verlopen.
Muziek en kunst
Twee pianisten, waaronder de plaatselijke coryfee Rien Wulffraat bespelen de genoemde vleugel en vijf kunstenaars tonen hun werk. Dit zijn Jan Baggen, Ad Flierman, Henny Ferwerda, Willem Bossenbroek en Paul Kok. Wie wil komen kijken is welkom van 11.00 tot 16.00 uur. Laan van Reudink 3.