‘Nog ruimte voor meer ‘giftreinen’ op Twentekanaallijn’

0
Het spoor bij station Lochem maakt deel uit de Twentekanaallijn (foto: LochemsNieuws)

LOCHEM/EEFDE – Op de Twentekanaalijn (TKL), het spoor dat langs/door Eefde en Lochem loopt, is op papier nog ruimte voor meer goederentreinen die gevaarlijke stoffen vervoeren. Dat zei burgemeester Sebastiaan van ‘t Erve maandagavond (3 juli) op vragen van het CDA.

,,Formeel kan het, maar op deze niet geëlektrificeerde lijn die over een relatief oude spoordijk loopt die niet is berekend op zwaar vervoer, zou je het niet moeten willen”, aldus de burgemeester. Dat is dan ook de inzet van de gemeente.

Stijging
Coby Wiltink van het CDA stelde vragen naar aanleiding van het explosief gestegen aantal treinen met brandbare gassen in Oost-Nederland sinds 2014. Naast de Twentekanaallijn loopt ook de drukke IJssellijn, langs Eefde, Gorssel en Epse. Het aantal ‘giftreinen’ door Oost-Nederland steeg van 165 in 2014 tot 3000 eind 2015.

Belofte
Van de vorig jaar gedane belofte door staatssecretaris Sharon Dijksma is er nog weinig tot niets terechtgekomen van vermindering van het aantal gevaarlijke treinen door Oost-Nederland. Dezelfde staatssecretaris zei bij een andere gelegenheid dat veel lijnen juist efficiënter kunnen worden en er dus juist meer treinen kunnen rijden. 

Zorgen
Ook het college maakt zich zorgen over de ontwikkeling en trekt samen op met andere spoorgemeenten en de provincies Gelderland en Overijssel om de druk op Den Haag hoog te houden.

Inhoud
Het CDA stelde onder meer vragen over of de brandweer zich kan voorbereiden op een calamiteit op het spoor. Ook wilde Wiltink weten of steeds duidelijk wat er eigenlijk wordt vervoerd. Over dat laatste zei Van ‘t Erve dat de Veiligheidsregio’s geen continue beeld hebben van wat er over het spoor rijdt, maar dat er wel een protocol ligt waarin is geregeld dat 24 uur per dag bij ProRail kan worden achterhaald wat er in een bepaalde container zit.

Rangeren
Een knelpunt daarbij is dat er tijdens het rangeren van goederentreinen niet voortdurend een goed beeld is van wat waar inzit. Dit speelt onder meer in Deventer. Dat is een onderwerp waarbij Oost-Nederland aandringt op verbetering.

Brandweer
De brandweer bereidt zich zo goed en zo kwaad als het gaat voor om eventuele calamiteiten met gevaarlijke stoffen. Dat wordt regionaal aangepakt. Afhankelijk van wat er in een container of tank zit moeten gespecialiseerde teams worden ingezet.

Betuwelijn
Werkzaamheden aan de Betuwelijn en de Duitse aansluiting daarop zorgen voor meer treinen via het oosten. Er zijn echter ook signalen dat vervoerders voor vervoer via Oost-Nederland kiezen omdat dat goedkoper zou zijn. Volgens de burgemeester zetten de betrokken gemeenten en provincies in op zoveel mogelijk vervoer via de Betuwelijn omdat die speciaal is gebouwd voor vervoer van (gevaarlijke) goederen.