‘Niet veel meer goederentreinen na elektrificatie spoor’

0
Foto ter illustratie (bron: pixabay.com)

LOCHEM – Als het spoor van Zutphen via Lochem naar Hengelo over een aantal jaren wordt voorzien van bovenleidingen, hoeven aanwonenden niet te vrezen dat er veel meer goederentreinen op het traject gaan rijden. Het zou gaan om hooguit twee treinen extra per week. Nu zijn dit er drie.

Deze geruststellende woorden heeft dagblad Tubantia opgetekend bij Gedeputeerde Staten van Overijssel, dat het weer van ProRail heeft. De spoorbeheerder heeft laten weten dat de geluidsbeperkingen bijna geen ruimte geven voor veel meer treinen. In de gemeente Hof van Twente bestaat enige bezorgdheid over de toekomst.

Onderzoek

ProRail gaat in opdracht van Overijssel onderzoeken of elektrificatie van het traject tussen Zutphen en Hengelo (O) mogelijk is. Dat geldt overigens ook voor het traject Almelo-Mariënberg, waar net als hier ook nog dieseltreinen verkeren. De diesellocs zijn over niet al te lange tijd aan vervanging toe en de provincie vindt dat een goed moment voor verduurzaming.

Afgezien daarvan speelt nog iets anders mee om nu te onderzoeken of veranderingen haalbaar zijn. Omdat locomotieven zo’n 30 jaar meegaan, zou de aanschaf van nieuwe betekenen dat we tot na 2050 met diesels zitten ‘opgescheept’. Een tussentijdse switch kan uiteraard, maar dan is al gauw sprake van kapitaalsvernietiging.

Duur

Duur wordt het overigens sowieso. Het aanbrengen van bovenleidingen tussen Zutphen en Hengelo kost naar schatting tussen 65 en 100 miljoen euro. Overigens worden alleen de kosten van het onderzoek al op 2,1 miljoen geschat, maar dat is inclusief het traject Almelo-Mariënberg.

Onderzocht worden, naast de kosten, de technische haalbaarheid, de duur van de uitvoering en de effecten op natuur en mens. Op basis van de uitkomst neemt de provincie Overijssel uiteindelijk een besluit. Uiteraard zal Gelderland een deel van de kosten moeten dragen, voor het gedeelte tussen de provinciegrens en Zutphen.

Voor 2026

Uitvoering zou rond 2026 gereed moeten zijn, want dan verloopt de houdbaarheidsdatum van de diesellocomotieven. Overigens zijn er geen plannen om ook alternatieven als waterstof en batterijen mee te nemen in de verkenning. Die technieken – of althans uitgerijpte versies daarvan – lijken te laat te komen voor de Overijsselse transitie.

Aftakking Betuwelijn

Formeel is de zogeheten Twentekanaallijn, van Zutphen via Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, ook nog in beeld voor de noordelijke aftakking van de Betuwelijn. Erg voor de hand ligt die route niet want daarvoor is het niet voldoende om bovenleidingen aan te brengen maar moet er ook dubbel spoor komen.

Vorige week werd bekend dat de koepel van belangenorganisaties van omwonenden van het spoor, RONA, een voorkeur heeft voor een nieuwe spoorlijn die vanaf Zevenaar ongeveer de N18 volgt richting Oldenzaal. LochemsNieuws schreef daar toen DIT over.