LOCHEM – Er werd de afgelopen dagen nogal lacherig over gedaan en het haalde zelfs een uitzending van Radio 2: een zebrapad op de vernieuwde Julianaweg die erg dicht bij een bushalte ligt. Verderop aan dezelfde weg is sprake van onduidelijkheid over parkeren. Daar is de afgelopen tijd al gewaarschuwd en vanaf nu worden boetes uitgeschreven.
Het zebrapad bij de Lidl ligt inderdaad erg dicht bij een bushalte van de Vlinderlijn. Dat geeft af en toe verwarring als iemand op de bus staat te wachten. Sommige automobilisten denken dan dat iemand wil oversteken en stoppen keurig. Wethouder Eric-Jan de Haan legt uit hoe deze situatie tot stand is gekomen. “Volgens ons is de weg na de herinrichting veilig en zijn er volgens de verkeerskundige eisen geen oversteekplaatsen nodig. We luisterden echter naar opmerkingen van inwoners en hebben alsnog een zebra aangebracht. Omdat die niet in de aanvankelijke planning was meegenomen, was er niet veel ruimte meer voor zo’n oversteekplaats. Er was in de buurt geen andere plek meer te vinden.” Gevolg is dat de buschauffeur moeten stoppen op een zebra terwijl dat formeel niet is toegestaan.
Meer zebra’s
Er komen overigens nog twee zebra’s. Eentje dicht bij de Jumbo. En een andere bij de Koedijk, maar dat maakt deel uit van de volgende fase van de werkzaamheden die de Tramstraat en Larenseweg betreffen. Een oversteekplaats van Noorderbleek naar Poststeeg keert niet terug. Door de inrit naar de Poststeeg en naastgelegen parkeerhavens is daar geen ruimte meer voor.
In de bocht van de Julianaweg, ter hoogte van de Molenstraat, wordt een voetpad door veel automobilisten aangezien voor een parkeerhaven. Borden die wijzen op een parkeerverbod worden zeer regelmatig genegeerd. Handhavers van de gemeente hebben de afgelopen tijd regelmatig mensen gewezen op de overtreding. Het bleef bij waarschuwingen, maar vanaf nu kunnen boetes worden uitgeschreven.
Molenpoort
Wethouder De Haan: “De keuze voor het voetpad op gelijke hoogte met de weg is ingegeven door keuze voor de Molenpoort. Het geheel moet de uitstraling van een pleintje geven en dan is een verhoogd trottoir minder logisch.” De Haan zegt dat de gemeente de komende tijd blijft kijken naar de uitwerking van de veranderingen op het verkeer en dat er wordt geluisterd naar wat inwoners vinden. “We denken nog altijd dat de weg voortaan veiliger is voor alle weggebruikers. Het is ook een kwestie van gewenning, denk ik”, zo zegt hij.