Ideeën voor binnenstad Lochem: ‘beleving’ is toverwoord

1
Totaalschets van de binnenstad met groene gordel (foto: LochemsNieuws - schets: Imoss)

LOCHEM – Hoe wordt de binnenstad van Lochem toekomstbestendig en hoe onderscheidt Lochem zich van andere binnensteden? Tijdens een inloopbijeenkomst in het Stadshuus waren dat dinsdagavond (11 juli) de centrale vragen. Het woord ‘beleving’ viel daar opvallend vaak. Er waren schetsen te zien van hoe het centrum er in de toekomst mogelijk uit gaat zien.

‘Droombeelden’
Die schetsen zijn nog voorzien van het label ‘droombeelden’ om te voorkomen dat het idee ontstaat dat er al dingen zijn beslist. Het bureau Imoss heeft een ruimtelijke visie opgesteld in samenwerking met vertegenwoordigers van ondernemersvereniging LOV, EigenzinnigLochem/VVV, vastgoedbelang en de gemeente als klankbord. Het idee is om de schetsen van nu tot een afgeronde visie te smeden en die rond oktober aan de gemeenteraad aan te bieden.

Entreepleinen
De schetsen laten beelden zien van een binnenstad die aan drie kanten is voorzien van entreepleinen. De Molenpoort, Smeepoort en Walderpoort verwijzen naar de voormalige stadspoorten van Lochem. Belangrijk zijn ook de functie en inrichting van de Markt. Die moet meer dan nu de verbinding vormen tussen de winkelgebieden. Een discussie over wel of geen steentjes als plaveisel werd gisteren vermeden. Belangrijker is hoe je die verbinding creëert: auto’s eruit? Waterpartij met fonteinen erop? Of toch wat anders? Maar hoe dan ook: ‘beleving’.

Parkeerroute
De planmakers stellen zich verder voor dat er een parkeerroute komt rond het centrum die je al ‘in de stemming brengt’. ‘Beleving’ dus. Dat lukt niet met ‘racebanen’ van nu zoals de Graaf Ottoweg, Julianaweg en Tramstraat. Waar de ring om het centrum niet al is voorzien van een gracht moet de sfeer van een ‘grachtengordel worden gecreëerd door bomen en groen. Nieuwe stukken gracht zijn met stippellijntjes wel ingetekend maar de aanwezigen waren het gisteravond wel eens dat het daarbij gaat om financieel onhaalbare luchtfietserij. Bovendien de genoemde parkeerroute dan nagenoeg onhaalbaar.

Historie
Voor de nodige ‘beleving’ kan verder worden gezorgd door uitbreiden van de borden met uitleg over historische plekken zoals die er nu al zijn in het kader van het ‘buitenmuseum’. Ondernemers kunnen zelf ook het verschil maken door bezoekers de weg te wijzen en  dingen te vertellen over Lochem. Dingen die je in grotere steden niet snel zult meemaken. ,,Bezoekers moeten de indruk krijgen dat Lochem bijzonder en anders is, zodat ze zeggen: ‘daar gaan we nog eens heen”, zo vertelde Hans Meilink.

(Lees verder onder de foto)

Schetsen (‘Droombeelden’) van de entreepleinen bij de invalswegen van het centrum (foto: LochemsNieuws – schets: Imoss)

Bewoners
Anders dan tot nu toe vaak het geval was zijn dit keer ook enkele centrumbewoners betrokken bij het ontwikkelen van ideeën. Henk Sprukkelhorst is een van hen. Grote verschillen tussen belangen van bewoners en ondernemers zijn er volgens hem nauwelijks. ,,Wel wil je als bewoner graag dat je visite je kan bereiken en de auto fatsoenlijk kan parkeren. Maar bereikbaarheid is ook het belang van ondernemers in het centrum”, zo zegt hij.

Factoren
Over wat er uiteindelijk uit de bus komt en wat daar dan weer van terecht komt is van veel factoren afhankelijk. Allereerst moet er een nieuw verkeersstructuurplan komen maar die is erg afhankelijk van de komst van de rondweg. Verder is het de vraag hoeveel het gaat kosten en hoeveel geld er beschikbaar komt. De gemeenteraad heeft eerder al wel laten weten zich in dit geval niet veel aan te zullen trekken van de mores van het financiële systeem, zoals kadernota en begroting. De raad is bereid eventueel tussentijds geld vrij te maken voor ontwikkelingen in de binnenstad.

Vorige update
Overigens is de vorige grondige update van het centrum nog ‘maar’ 10 jaar geleden uitgevoerd. Veel straatmeubilair dat toen is geplaatst is door gebrek aan onderhoud in slechte toestand. En de huidige inrichting van de Markt is eerder een barrière dan een verbinding tussen de winkelstraten in het centrum. Naast investeren is onderhoud en handhaving van belang zo was dinsdagavond uit verschillende monden op te tekenen. 

 

1 REACTIE

  1. Natuurlijk is het goed ook m te dromen en om eens te denken op lange termijn. Maar als je als gemeente al niet in staat bent om fatsoenlijk en daadkrachtig te beslissen over de korte termijn (ja inderdaad de keien..) en dan al wel zeurt over geld hoe kun je dan zo over de lange termijn praten. Omdat het toch alleen maar dromen zijn waar verder niets mee gedaan wordt. Er zijn dan al lang weer vele verkiezingen achter de rug waardoor het politieke gedachte goed al even vaak is veranderd. Wees dan daadkrachtig en neem wel besluiten

Comments are closed.