‘Gemeente Lochem wil leren van communicatiefouten’

0
Foto ter illustratie (bron: freepik.com)

LOCHEM/GORSSEL – Elke fout in de communicatie met inwoners wil de gemeente Lochem tegen het licht houden om erachter te komen wat er misging. “Daar moeten we van leren en erop inzetten dat het zo weinig mogelijk gebeurt. Fouten helemaal uitsluiten kun je nooit, maar we moeten wel ieder incident benadrukken”, aldus burgemeester Sebastiaan van ‘t Erve over een geval van miscommunicatie die dinsdag door D66 aan de kaak werd gesteld.

Hoewel hij het dus een incident noemt, erkende Van ‘t Erve dat het in het geval van een vraag van het Ombudsteam Lochem wel heel erg is misgelopen. Op de vraag om in contact te worden gebracht met een ambtenaar die over verkeerszaken gaat, kwam een standaardbrief waarin een lange reactietijd werd aangekondigd. De brief was bovendien voorzien van een doorkiesnummers van een medewerker die op vakantie was. En dus onbereikbaar.

Murphy’s Law

“Dit was een blunder. Fout op fout. Soms zit alles tegen dan komt de wet van Murphy om de hoek kijken”, aldus de burgemeester. Het leermoment is in dit geval wat hem betreft dat geen doorkiesnummers moeten worden gecommuniceerd, maar een algemeen nummer dat altijd bereikbaar is. Meer in het algemeen zei hij: “We waarderen het enorm als inwoners meedenken. We proberen laagdrempelig op te treden. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld de ideeënmakelaars. Onze medewerkers zijn in de regel erg betrokken en daaruit vloeide ook het doorgeven van een doorkiesnummer voort. Dat pakte in dit geval verkeerd uit.”

D66 stelde de communicatie tussen inwoners en gemeente al eerder aan de orde en vroeg nu naar wat er in de tussentijd is gebeurd om dingen te verbeteren. Hierop kwam geen duidelijk antwoord, mede omdat het voorval met het Ombudsteam Lochem als een incident wordt beschouwd en niet als onderdeel van een structureel probleem.

Lees HIER het eerdere artikel over de miscommunicatie tussen Ombudsteam Lochem en de gemeente.