Directie Nijha: ‘Ruimte geven aan nieuwe generatie’

0
Eigenaren Rob Zwiers (l) en Kees van Marion van Nijha treden af als directieleden (foto: Niek Hidding)

LOCHEM – Nijha Lochem verwierf twee weken geleden het predicaat ‘Hofleverancier’. Dat feestelijke moment werd aangegrepen om wereldkundig te maken dat eigenaren Kees van Marion en Rob Zwiers per 1 januari terugtreden als directieleden. ‘Het is tijd om ruimte te geven aan de nieuwe generatie’, zo luidt een van de argumenten.

Kees van Marion begon begin 1984 bij het bedrijf, nadat hij was uitverkoren om van 1352 sollicitanten aan de slag te gaan als junior-vertegenwoordiger. Een paar jaar later werd hij rayonleider. Begin jaren ’90 maakte hij de overstap naar het Amerikaanse Little Tikes. Dit speelgoed- en speeltoestellenbedrijf werkte al veel samen met Nijha en Van Marion werd gevraagd op product-manager voor Europa te worden.

Aandelen

“In de tijd bij Little Tikes had ik veel contact met Nijha. In 1999 wilde mede-eigenaar Geert Kroon terug naar Australië, waar hij voor zijn Nijha-tijd ook al lang had gewoond. Dat was voor mij aanleiding om de aandelen van Kroon over te nemen en tegelijkertijd toe te treden tot de directie”, aldus van Marion.

Vier jaar later gaf toenmalig algemeen directeur Henny Nijenhuis te kennen te willen stoppen. Van Marion nam de leiding over en trok – nog samen met Nijenhuis – Rob Zwiers uit Diepenheim aan als financiële man. Eerst als controller, maar Zwiers nam uiteindelijk de aandelen van Nijenhuis over en werd zo mede-eigenaar én directielid naast Van Marion.

Laatste telg

Met Henny Nijenhuis trok de laatste telg van zijn familie de deur van Nijha achter zich dicht. Nijha stond oorspronkelijk immers voor ‘Nijenhuis Harfsen’. Het begon in 1922 als dorpssmederij. Kees van Marion zegt: “Het DNA van een familiebedrijf zit nog steeds in Nijha en we hopen dat ook zo te houden.” Van Marion en Zwiers maken vanaf januari deel uit van een nieuw te vormen Raad van Advies. “We willen de nieuwe generatie de ruimte geven en ze niet te veel voor de voeten lopen”, zegt Zwiers. “We stellen wel een rendementseis en geven advies waar nodig, maar verder doen ze het zelf.”, vult Van Marion aan.

‘Ze’ zijn in dit geval Frank Kroeze en Henk van de Steeg. De eerste is momenteel hoofd operations en wordt algemeen directeur. Van de Steeg is de financiële man en volgt als zodanig Rob Zwiers op. Het vetrekkende duo heeft er veel vertrouwen in. “Ze hebben een 5-jarenplan gemaakt en dat ziet er veelbelovend uit. De nieuwe generatie is wat meer op resultaat gericht. Dat is goed, maar we blijven toch ook graag ‘dat bedrijfje’ waar iedereen gemoedelijk met elkaar omgaat”, zegt Kees van Marion.

Megaklus

De nieuwe directie krijgt de komende jaren een megaklus voor de kiezen. Nijha weet al jaren dat het weg moet van de huidige plek aan de Hanzeweg. Daar verrijst de nieuwbouwwijk Kop van Oost. De gemeente kocht pand en grond al een aantal jaren geleden. Aanvankelijk zouden Wila en Nijha samen nieuwbouwen aan de Kwinkweerd, maar al snel bleek dat Wila dat hele perceel nodig had om ruimte te geven aan de expansie.

Sindsdien mikt Nijha op bedrijventerrein Diekink, dat ontwikkeld wordt in de oksel van Rossweg en Rengersweg. Dat laat nogal op zich wachten. Een bezwaar van omwonenden ligt al twee jaar te wachten op behandeling door de Raad van State. Wanneer het aan bod komt is niet bekend. De Kroon heeft een forse achterstand bij de behandeling van dergelijke zaken. Burgemeester Sebastiaan van ‘t Erve zegt dat de prioritering van de Raad van State ondoorgrondelijk is. Hij zegt: “We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat snellere afhandeling van dergelijke zaken heel belangrijk is. Voor het bedrijf dat verder wil, maar ook voor ons als gemeente die de werkgever wil behouden.” Bij Nijha werken 90 mensen.

Ruimte voor beweging

In de jaren dat Kees van Marion actief is bij Nijha zag hij een verschuiving van 80 procent eigen productie naar nu nog zo’n 20 procent. Ook werden onderdelen zoals sportvloeren en tribunes afgestoten. De handel in alle denkbare materialen voor sport en spel vormt nu de hoofdmoot. Van ballen tot complete inrichtingen van sportzalen en speelplaatsen. De slogan luidt: ‘Wij maken ruimte voor beweging.’ De schatting is dat wekelijks zo’n 3 miljoen Nederlanders gebruik maken van producten van Nijha.

Omdat nieuwbouw nog wel even op zich laat wachten heeft de directie onlangs een drastisch besluit genomen. Op het dak liggen sinds kort 680 zonnepanelen. “Sommigen verklaarden ons voor gek om dit nu nog te doen, maar er moest iets gebeuren. Onze energierekening dreigde met enkele tonnen te stijgen”, legt Van Marion uit. Het gaat om panelen die elders overbodig waren geworden en die niet vast op het dak zijn gemonteerd. Ze kunnen dus meeverhuizen als het zo ver is. En verhuizen moet niet alleen omdat de gemeente plannen met de grond heeft. “Het jasje past niet meer bij de inhoud”, zo klinkt het.

Zie ook: nijha.nl