(verscheen ook in de Achterhoek Vacaturekrant)
LAREN/LOCHEM – Zo richt je je op de grootste evenementen van Nederland, zo valt dat allemaal in een klap weg door een virus. Het kwam even hard binnen bij Larenaar Mark Hakkert van De Event Farm. Hij zegt: “Het ging echt van 100 tot 0 in 2 seconden. Dan loop je dus tegen de vraag aan: “Wat nu?”
Met zijn team boog hij zich over deze op zich leerzame vraag: “Wat kunnen we? Wat mag nog en hoe spelen we daar op in?” Het antwoord luidde: “We zijn goed in onder meer logistiek en veiligheid. We kunnen plannen maken en ze ook uitvoeren en/of regisseren.” Die constateringen leidden ertoe dat De Event Farm zich nu even bijna volledig richt op de anderhalve-meter-samenleving die eigenlijk niemand wil maar die moet.
LOC7000 en Mojo
Mark Hakkert werkte lang bij LOC7000 waar hij vooral verantwoordelijk was voor de vergunningsprocedures en de veiligheidsplannen van grote evenementen waarvoor dat bedrijf de logistiek verzorgde. LOC ging zich steeds meer toeleggen op horecaconcepten op evenementenlocaties. De andere activiteiten werden overgenomen door Mojo. Mark verhuisde mee en bleef ongeveer dezelfde taken verrichten.
Aan Mojo als bedrijf en aan de mensen daar lag het niet, zo zegt hij zelf. “Dat was allemaal geweldig, maar ik gaf na ongeveer een jaar aan dat ik toch liever op eigen benen wilde staan. Dat begreep men en ik kon ook gelijk een aantal mooie klussen meenemen. En ook met LOC7000 werken we nog samen. Wij regelen de vergunning, veiligheid
en het mobiliteitsdeel van hun projecten.”
lees verder onder de foto..
Boerderij
En zo ontstond zo’n twee jaar geleden De Event Farm. Dat ‘farm’ mag je letterlijk nemen, want de burelen staan onder de kapschuur van de voormalige boerderij aan de Dwarsdijk. En een voormalige stal wordt gehuurd door Mojo, voor opslag en als werkplaats.
Mark Hakkert werkt met drie vast medewerkers en zes ‘vaste’ ZZP’ers. Die laatsten moeten nu even andere dingen doen. “Die gasten kunnen bijna alles met hun handen”, zo klinkt het niet zonder trots. “Momenteel werkt een deel van hen in de bouw.” Normaal gesproken wordt vanuit het buitengebied van Laren gewerkt aan allerlei plannen om grote festivals en andere evenementen veilig en op rolletjes te laten verlopen.
Veel evenementen
Dat varieert van onderhandelingen met de grondeigenaren tot het onderhouden van goede contacten met vergunningverleners, meestal lokale overheden. Maar ook een gedegen verkeerscirculatieplan is vaak onmisbaar rond grote evenementen.
De Event Farm werkte, werkt en zou werken voor onder meer Lowlands, Parkpop, Holland Blues Festival in Grolloo, Paul McCartney in het Goffertpark en voor Normaal in Lochem. Het ging of gaat allemaal niet door. Dat geldt ook voor Invictus Games in Den Haag waarvoor heel veel werk is verzet.
Overheden en horeca
Veel komt volgend jaar – als het kan – vast terug op de agenda maar voor nu is het zaak andere werkzaamheden te zoeken. Dat wordt gevonden in het maken en uitvoeren van plannen voor onder meer gemeenten, horeca(pleinen), campings, parken en recreatieterreinen in de lande. Daar spelen momenteel vragen als: ‘Hoe kun je veilig weer opstarten vanuit de lockdown? En hoe richt ik mijn terrein in en stuur ik mijn gasten op een publieksvriendelijke manier?
Mark Hakkert kan met zijn mensen als de beste veiligheidsplannen maken en zorgen voor slimme oplossingen waarmee je mensen kunt laten bewegen langs gewenste lijnen. Crowdmanagement heet dat in jargon. Die vaardigheden komen nu goed van pas. En De Event Farm heeft een heel praktisch voordeel: een belijningsvoertuig. Deze kan niet alleen lijnen (op anderhalve meter) trekken maar ook een terrein indelen in vakken of zelfs teksten en symbolen aanbrengen op verschillende soorten ondergrond.
Belijning
Met het omgebouwde golfkarretje werd bijvoorbeeld een terras in Mill (NB) van vakken voorzien. De nieuwe tak van sport vereist een wat andere vorm van marketing maar Hakkert merkt dat de wereld klein is: “Veel gaat via mond-tot-mond-reclame en netwerken. Overal zijn mensen die ons kennen en als zich een probleem voordoet waarbij we kunnen helpen, weten ze ons wel te vinden. En zelfs concullega’s verwijzen naar ons omdat ze weten dat wij dat belijningssysteem hebben. Samenwerken met collega-leveranciers is de algemene tendens in de branche, om met elkaar door
deze crisis heen te komen.”
Veel initiatieven
Mark Hakkert merkt wel dat veel initiatieven en ideeën die nu ontstaan weliswaar heel leuk zijn maar lastig rendabel te maken door het beperkte aantal mensen dat mag worden toegelaten. Hij is betrokken bij brainstorms over evenementen met 100 personen. “Met een serieuze programmering is dat in mijn ogen niet rendabel te maken. Wel is het goed voor het denkproces om in het stramien van de 1,5 meter te kijken naar mogelijkheden. Bij een grotere schaal kunnen er wel nieuwe mogelijkheden ontstaan. Maatwerk moet in mijn ogen door de overheid mogelijk gemaakt worden om evenementen in aangepaste vorm weer te kunnen starten.”
Hij is beducht op een tweede golf van besmettingen maar als die uitblijft hoopt hij vurig dat alles op z’n laatst volgend jaar weer enigszins back-to-normal is. En stiekem hoopt hij dat eind dit jaar mogelijk al wat winterse evenementen kunnen doorgaan.
Paspoort:
De Event Farm BV
Dwarsdijk 13, 7245 VB Laren
+31 (0) 0573 – 221515
info@eventfarm.nl
www.eventfarm.nl
Voorbeeld van een terrein dat coronaproof is gemaakt door De Event Farm (eigen foto/PR)