EEFDE – De betrokkenen staan er zelf ook van te kijken. De berging van het vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog aan de Scheuterdijk in Eefde is binnen een paar dagen afgrond. Belangrijker is dat de operatie succesvol is geweest. Zowel het vliegtuig als de stoffelijke resten van piloot William Hurrell konden worden geborgen. ,,Een emotioneel moment”, zo zei burgemeester Sebastiaan van ‘t Erve van de gemeente Lochem.
De opgraving begon maandag. Toen werd er nog rekening mee gehouden dat het werk zo’n twee weken in beslag zou nemen. Maar na de vondst van een propellerblad ging het snel. De vliegtuigdelen bleken vrij dicht bij elkaar te liggen en ook minder diep dan waarmee rekening werd gehouden. Het motorblok lag het diepst op 3,75 meter.
Erosie
De motor is nog als zodanig herkenbaar, maar veel andere delen zijn nauwelijks identificeerbaar. Bergingsofficier Arie Kappert vertelde bij de start van de werkzaamheden al dat de water- en zuurstofrijke zandgrond in de regio zorgt voor veel erosie. Toch zijn een aantal onderdelen nog goed herkenbaar. Dat geldt ook voor de boordkanonnen en de munitie. Daar is vrij veel van gevonden. Het wordt afgevoerd en elders tot ontploffing gebracht.
lees verder onder de foto…
Piloot
Het meest verheugd zijn de betrokkenen over de vondst van de stoffelijke resten van de destijds 21-jarige piloot William ‘Bill’ Hurrell. ,,We kunnen hem nu eindelijk een waardige laatste rustplaats geven”, aldus burgemeester Van ‘t Erve. Hij heeft de familie in Australië, ingelicht en daar is met grote opluchting en geëmotioneerd gereageerd. Familieleden staan op het punt om af te reizen naar Nederland.
In Eefde kunnen ze de opgravingen niet meer bijwonen, want het gat is donderdag al weer gedicht, nadat de burgemeester, omwonenden en medewerkers er bloemen hadden uitgestrooid.
Geen twijfel
Omdat het typeplaatje van het vliegtuig er geen twijfel over laat bestaan dat het om het gezochte toestel gaat, durft de burgemeester het wel aan om te stellen dat de stoffelijke resten van piloot Hurrell zijn. Officieel moet de identificatie nog plaatsvinden, maar dat lijkt nu een formaliteit.
De familie van de piloot kan op 20 november aanwezig zijn bij een herdenkingsbijeenkomst. Die komt in plaats van de aangekondigde bezoekersdag. Die gaat door een onverwachte snelheid van de operatie niet door.
Herdenkingsdag 20 november
Vanwege de onvoorziene snelle afronding van de berging wordt op 20 november een herdenking gehouden. Belangstellenden zijn hierbij welkom, Omdat het aantal plaatsen beperkt is, is aanmelding vereist. Dit kan via:
herdenkingberging@lochem.nl.
Lees verder onder de foto… (verder naar onderen meer foto’s
Achtergrond:
- Het toestel is de Hawker Typhoon MN582 van het 175e Squadron van de Britse Royal Air Force. Dat blijkt uit unieke codenummers die op delen van het toestel zijn gevonden. De Hawker Typhoon MN582 keerde op de fatale septemberdag in 1944 niet terug van een gewapende verkenningsvlucht. De officiële omschrijving was “neergeschoten nabij Apeldoorn door een Messerschmitt 109”.
- Bij het toestel werden honderden granaten van de boordkanonnen van het toestel gevonden en de verwachte acht raketten. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD) zorgt voor de ruiming van de aangetroffen boordmunitie.
- De Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht (BIDKL) heeft stoffelijke resten veilig gesteld. Nader onderzoek in het laboratorium van de BIDKL in Soesterberg moet uitwijzen of de geborgen stoffelijke resten inderdaad van de vermiste piloot van de MN582, Flight Sergeant William Hurrell, zijn.
- De resultaten van het onderzoek zullen ter goedkeuring worden aangeboden aan het Britse Ministerie van Defensie. Dit kan enige tijd duren. Pas daarna zal het Britse Ministerie van Defensie de voorbereidingen voor een herbegrafenisceremonie starten.
- De nabestaanden van Flight Sergeant William Hurrell in Australië komen op uitnodiging van de gemeente over naar Nederland om de locatie waar het toestel neerstortte te bezoeken en de herdenkingsdienst bij te wonen.
- Het vliegtuigwrak werd in opdracht van de gemeente Lochem geborgen in het kader van het Nationaal Bergingsprogramma Vliegtuigwrakken. Het project werd uitgevoerd door de samenwerkende gespecialiseerde bergingsdiensten van het Ministerie van Defensie, ondersteund door het civieltechnische bedrijf Leemans Speciaalwerken.