LOCHEM – Eerder beloofde de gemeente Lochem dat de verkeerslichten op de Lochemsebrug – in de Stationsweg – eind september zouden worden uitgeschakeld. Dat is niet gelukt, maar sinds afgelopen dinsdag is het dan toch zo ver. Er gelden nu voorrangsregels die ervoor moeten zorgen dat twee vrachtwagens elkaar niet op de brug passeren.
Door het plaatsen van extra obstakels is het overigens onmogelijk dat vrachtwagen tegelijk over de brug rijden. De was door de smalle rijbaan altijd al lastig, maar nu gaat dat echt niet meer. De obstakels aan de linkerzijde van de weg (foto) zijn inmiddels op het fiets-/voetpad geplaatst omdat het anders wel heel krap werd.
Voorrangsregel
De wijziging van de verkeerssituatie is de wordt via gele borden al ruim voor de brug aangekondigd. Vlak voor de brug geven de bekende voorrangsborden aan wie het eerst mag rijden. Dat zijn vrachtwagens, bussen en landbouwvoertuigen die uit de richting van de Kwinkweerd komen. De voorrangsregel geldt niet voor personenauto’s.
lees verder onder de foto…
Ook een vrachtwagen en een personenauto mogen gezamenlijk over de brug, al zal dat voor sommige bestuurders leiden tot het nodige ‘billenknijpen’.
Proef
De verkeerslichten blijven nog even staan omdat het om een proef gaat. De lichten knipperen nu oranje. De ingreep moet aantonen of de wachttijden worden verkort en de doorstroming van het verkeer bevorderd.
Hieronder wordt de voorrangsregel schematisch weergegeven:
Het is dan eindelijk weer de oude situatie, deze maatregel met de verkeerslichten was een politiek spelletje om de voortgang naar de realisatie van de rondweg te versnellen en niet het argument dat de brug niet bestand zou zijn voor het zware verkeer .
Als vrachtwagenchauffeur zie je gauw genoeg dat je niet met z’n tweeën kunt passeren op de brug, ook voor de verkeerslichten.
Kijk maar naar de bruggen in Goor, geen van beide zijn daar breed genoeg en zonder verkeersmaatregelen wachten de vrachtwagens daar ook op elkaar.
Het argument dat de Lochemse brugconstructie te licht zou zijn was de reden dat er verkeerslichten werden geplaatst, maar het gevolg ervan is dat als er groen licht kwam en er staan meerdere vrachtwagen achter elkaar dat je maximaal 2 combinaties op de brug hebt, het max gewicht van een vrachtwagen is 50 ton, dus 100 ton op de brug.
Nu zonder lichten dezelfde situatie plus dat er ook nog ééns luxewagens tegelijk over mogen.
Hier zie je dus dat het een politiek spelletje was en dat de verkeerschaos die er vaak ontstond het heeft gewonnen van de politiek.
Comments are closed.