Ondernemers binnenstad: ‘Vinger aan de pols van parkeerregime’

0
Het Graafschapterrein, waar tijdelijk de parkeerschijf moet worden gebruikt. Parkeerduur: 2 uur. (foto: LochemsNieuws)

LOCHEM – De ondernemers in de Lochemse binnenstad zijn niet gerust op het parkeerregime dat de komende maanden gaat gelden. Tijdens een afgelopen maandag gehouden gesprek met de gemeente zijn weliswaar de nodige punten op de i gezet, maar voorzitter Jaap Matthijsen van de LOV zegt: ‘Eerst zien, dan geloven.’ 

De ondernemersvereniging heeft zich behoorlijk opgewonden over het feit dat veel werkzaamheden nu tegelijk worden uitgevoerd en dat maatregelen om de tijdelijke teloorgang van parkeerplaatsen pas op het allerlaatste moment zijn genomen. “En sommige van die oplossingen zijn ook nu nog niet beschikbaar”, zegt Matthijssen.

Extra plekken

Hij doelt op extra parkeerplaatsen aan de Mauritsweg en op het voormalige BIM-terrein aan de Julianaweg. De ondergrond is weliswaar verhard maar de belijning kon door de aanhoudende regenval nog niet worden aangebracht. De gemeente laat weten dat, als dit deze week niet lukt, er toch geparkeerd mag worden op deze locaties.

Verder moet Matthijssen nog zien of het lukt om de bouwplaats, die al lange tijd bijna de halve Markt bezet houdt, eind deze week is ontruimd zoals is beloofd. Daar gaat het om zo’n 30 parkeerplekken.

Overleg

De gemeente Lochem liet in een onlangs verschenen persbericht weten dat de maatregelen in overleg met de ondernemers zijn genomen. Op bijna hetzelfde moment riep de LOV de leden en hun personeel op om hun auto’s bij het gemeentehuis te parkeren. Om andere locaties te ontlasten maar vooral ook als uiting van protest.

Dat laatste leidde tot het genoemde gesprek van afgelopen maandag. Daarbij zijn de maatregelen nog eens doorgesproken. Omdat er bij de ondernemers nog veel twijfel leeft is tevens afgesproken dat men om de twee weken bij elkaar gaat zitten om de vinger aan de pols te houden en knelpunten te bespreken.

Klanten

Jaap Matthijssen vindt dat de betrokken ambtenaren en bestuurders zich onvoldoende bewust zijn wat hun handelen voor gevolgen heeft voor ondernemers. “Als je 20 tot 30 procent parkeerplekken minder hebt, mis je vooral de klanten van buiten Lochem en je moet maar afwachten of die terugkomen”, zo zegt hij.

En verder: “Ik heb de betrokken ambtenaar gevraagd hoe hij het zou vinden als hij 30 procent minder salaris kreeg. Dat vond hij geen goed idee.” De ondernemers verwachten nog meer overlast als de werkzaamheden aan het Graafschapterrein echt gaan beginnen. “Dan krijgen we vermoedelijk nog een bak ellende over ons heen”, aldus de LOV-voorman.

Afspraken

Er heerst verder ongenoegen over afspraken die eind 2018 zijn gemaakt tussen gemeente en de stuurgroep Landstad Lochem. Toen ontstond consensus over het parkeerregime. Er werd onder meer afgesproken dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen in en rond het centrum constant gemonitord zou worden. Als de 80 procent zou worden overschreden, zou er ingegrepen worden.

De gemeente beschouwt de huidige situatie als uitzonderlijk en zette die afspraken tijdelijk opzij. Dit tot ongenoegen van de ondernemersvereniging. De gemeente geeft overigens toe dat het feit dat nu veel werkzaamheden tegelijk worden uitgevoerd niet was voorzien.

Ondanks alle grieven is Jaap Matthijssen blij dat beide partijen met elkaar in gesprek zijn en blijven. “Je moet altijd blijven praten.”

Verkeerslesje: Parkeren Oosterbleek mag (niet)

Iedereen wordt geacht de wet te kennen. ‘Ik wist het niet’ telt niet. Maar zeg eens eerlijk: Wie weet dat je binnen een blauwe zone uitsluitend mag parkeren in parkeervakken, parkeerhavens en op plekken die met een blauwe streep zijn gemarkeerd? (zie letterlijk tekst uit het Verkeersreglement hieronder.)

In de dagelijkse praktijk blijkt dat veel mensen dit niet weten. Een voorbeeld is de Oosterbleek, althans het gedeelde tussen Julianaweg en Graaf Ottoweg. Daar wordt, met name op woensdag en zaterdag, veelvuldig geparkeerd. Mag niet, zo blijkt. Want er zijn geen parkeervakken en er staat geen blauwe streep. Door het gebrek aan controle komt iedereen er tot nu toe mee weg.

In een blauwe zone geldt tegelijk ook een parkeerverbod voor plekken die daar niet voor zijn bestemd. Dit blijkt ook uit de grote borden aan het begin van het zone (zie foto).

Ontheffing bewoners

Dit kan tussen nu en aanstaande juni een probleem worden, want de Oosterbleek is dan het domein voor omwonenden die een ontheffing hebben ontvangen van de gemeente. Omdat het Graafschapterrein op de schop gaat. Ook daar moet dan een parkeerschijf worden gebruikt, met een limiet van 2 uur. Daar hebben bewoner niets aan.

De maatregel is ook genomen om de plekken die op het Graafschapterrein beschikbaar blijven tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk ten gunste van bezoekers van de supermarkten en de binnenstad te laten komen. Het werk wordt in vier fasen uitgevoerd.

Tijdelijk bord

Een woordvoerster van de gemeente laat weten dat er nog een (tijdelijk) bord aan het begin van de Oosterbleek wordt geplaatst die erop wijst dat parkeren alleen is toegestaan met een ontheffing. Of dit afdoende is, moet nog blijken. De woordvoerster zegt ook dat na alle werkzaamheden nog eens goed zal worden gekeken naar de (on)duidelijkheid over parkeren in de blauwe zone.

Letterlijke tekst uit het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV)

Artikel 25

  1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

    Van deze auto’s, die woensdag aan de Oosterbleek geparkeerd stonden, heeft er zelf één een tijdelijke ontheffing. De rest mag daar niet staan. Om over het parkeren in een bocht nog maar te zwijgen. (foto: LochemsNieuws)