Nieuws op ‘onze’ manier

0

Door de komst van internet lijkt het net of je als lezer veel meer keus hebt dan vroeger als het gaat om nieuws. Dat is maar deels waar. Als je veel tijd hebt en je talen spreekt kun je zelf de wereld afstruinen naar nieuws. Maar velen van ons hebben die tijd niet of laten de selectie en presentatie van het nieuws liever over aan anderen. Specialisten als het kan.

Grote spelers
En dan blijkt ineens dat je als nieuwsconsument de afgelopen 20 jaar juist veel minder te kiezen hebt gekregen. De nieuwsvoorziening in Nederland is in toenemende mate een spel met slechts enkele grote spelers. Die zijn bovendien voor een deel in buitenlandse handen. Van pluriformiteit is zeker in de regionale journalistiek nauwelijks nog sprake. Het dagblad, veel weekbladen, nieuwssites, apps…, ze zijn grotendeels van dezelfde eigenaren. Regionale omroepen zijn ‘filialen’ van Hilversum en lokale omroepen hebben (nog) een kwaliteitsprobleem als het gaat om het brengen van nieuws.

Haarvaten
Daarbij komt dat de grote uitgevers strooien met termen als ‘hyperlokaal’ en ons willen doen geloven dat ze in de haarvaten van de regio zitten. In werkelijkheid zijn de redactielokalen al jaren uit het straatbeeld verdwenen en werken de journalisten vanuit grote kantoren in de grootste steden van de regio. Steeds minder journalisten ook (-60% sinds 2001 bij regionale kranten). Die kunnen daardoor alleen nog aandacht besteden aan speerpunten en aan ‘groot’ nieuws. Het kleinere nieuws uit wijk, straat, vereniging, over bedrijven en winkels in je buurt… ze komen er niet aan toe. En dat is nu juist het nieuws dat mensen interesseert.

Zeldzaam
Er is een enorme discrepantie ontstaan tussen wat de meeste media leveren en wat mensen graag willen lezen. Een recensie van een voorstelling van de plaatselijke toneelvereniging? Vroeger standaard in de krant van maandag maar tegenwoordig een zeldzaamheid.

Beter
Journalisten bij grote mediabedrijven doen individueel bijna allemaal hun stinkende best om nieuws te brengen. Maar aan het einde van de rit gaat het toch om de cijfers onder de streep. De eigenaren/aandeelhouders moeten tevreden worden gesteld. Het moet elk jaar meer en beter… Managers zeggen bij een reorganisatie ook graag: ‘We gaan het met minder mensen doen, maar alles wordt beter.’ Wie gelooft dat nog?

Netwerk
Het moet anders kunnen, zo denken we bij LochemsNieuws. We bouwen een nieuwsnetwerk (community) binnen de gemeente Lochem, met open ramen en deuren naar de directe buren. Een drempel voor nieuws hanteren we niet. Klein nieuws is ook nieuws. Wel hebben we hulp nodig. De redactie kan niet alles op commando zelf doen. Dus de buurtvereniging, sportclub, politieke partij… etc. moeten zelf opschrijven wat ze kwijt willen. De redactie controleert, redigeert, selecteert en presenteert het nieuws.

Uitleg
Verder schrijven we berichten over bovenlokale of -regionale zaken die ons wel als mens of als gemeenschap raken. We leggen dan bijvoorbeeld uit wat de consequenties van landelijk beleid is voor onze lokale situatie.

Begin
We staan nu (eind april 2016) nog maar aan het begin. Het zal nog even duren voordat LochemsNieuws is wat we er ons van voorstellen. Maar het begin is er. We staan dan ook open voor suggesties, ideeën en gedachten die deze blog oproept.

LochemsNieuws is nieuws op ‘onze’ manier, waarbij onze ook echt op ons allemaal slaat.

Mail ons via info@lochemsnieuws.nl