Buslijn 56: gemeenteraad brengt Arriva niet op andere gedachten

1
Daar gaat-ie: Buslijn 56 in december 2021. Toen viel het doek (foto: LochemsNieuws)

LOCHEM/EPSE – ‘De maatregel van Arriva spoort niet’, was woensdag zonder twijfel dé uitspraak die in aanmerking komt voor de gevatheidsprijs. Vertegenwoordigers van bijna alle fracties in de gemeenteraad van Lochem, wethouder Eric-Jan de Haan en vertegenwoordigers van Arriva maakten een rit met buslijn 56 van Epse naar het Staring College in Lochem.

De ludieke actie was een initiatief van Gemeentebelangen en de PvdA. Maar ook GroenLinks, VVD, CDA en Meedenken met Lochem waren van de partij. LochemGroen! en D66 konden niemand vrijmaken maar steunden de actie wel. Verder waren Wakker Laorne en Plaatselijk Belang Harfsen van de partij.

Vertraging

De busrit van Epse naar Lochem liep vertraging op, omdat de chauffeur de drempels tussen Epse en Harfsen op de voorgeschreven snelheid van 40 kilometer per uur nam. Nodig is dit overigens niet. Uw verslaggever reisde kort daarvoor in omgekeerde richting, eveneens met lijn 56. Toen werden de drempels bijna ‘laagvliegend’ geslecht. Zonder dat je als reiziger ondersteboven in de bus kwam te zitten. De nieuwe drempels zijn minder erg dan de meeste oude. De rit van Staring College naar De Pessink in Epse duurde precies 22 minuten. Volgens het boekje. Dat boekje is vanaf zondag helaas niet meer geldig. En ook lijn 56 is dan passé.

Onder vuur

In de hal van het Staring College werden de Arriva-mensen onder vuur genomen. De politieke partijen en belangenorganisaties toonden zich boos en soms zelfs emotioneel. Ze kregen allemaal de kans om hun gedachten over het einde van de buslijn te ventileren. Zo wees het CDA op ‘een essentiële verbinding tussen de kernen’. De VVD noemde de bereikbaarheid van openbare voorzieningen. Maar ook het economische belang van goede verbindingen. Die bepalen mede de aantrekkelijkheid van de gemeente voor zowel inwoners als toeristen, zo vinden de liberalen.

Kosten en tijd

Meedenken met Lochem wees op de emoties die het wegvallen van de gewaardeerde buslijn losmaakt. Reizen tussen de kernen gaat ook meer tijd kosten. Een vertegenwoordiger van Plaatselijk Belang had uitgezocht wat de veranderingen betekenen in financiële zin. Omdat Arriva Zutphen als nieuwe spil wil gebruiken in de verbindingen tussen de Achterhoek en Deventer, moet deels met de trein worden gereisd. Dit kost meer tijd, is door overstappen minder comfortabel en in sommige gevallen ruim twee keer zo duur.

Provincie

Ook Gemeentebelangen wees op de extra kosten. Voor scholieren en studenten geldt dit niet, maar iemand die voor werk naar Deventer op en neer reist is dagelijks 5 euro duurder uit. Scholieren uit Harfsen moeten vanaf volgende week ‘s ochtends een half uur eerder opstaan en komen dan zo vroeg op school dat de deuren nog dicht zitten. GB legt de schuld van de ingreep overigens niet volledig bij Arriva. “De provincie heeft hier een flinke steek laten vallen”, zo klonk het. Gelders gedeputeerde Jan van der Meer was uitgenodigd maar vond geen ruimte in zijn agenda.

GroenLinks wees erop dat het openbaar vervoer niet alleen belangrijk is voor mensen die geen auto bezitten, maar ook voor hen die de auto willen laten staan. En ook de verbinding tussen de kernen en Lochem is van belang, bijvoorbeeld om het gemeentehuis bereikbaar te houden.

Probleem afwentelen

De PvdA viel Arriva het hardst aan. “Het gaat hier om de leefbaarheid. U staat ten dienste van de bevolking. De bevolking is er niet om uw roosterproblemen op te lossen. U wentelt uw probleem af op de maatschappij. U moet uw sociale gezicht laten zien”, zo luidde de kritiek.

Wethouder Eric-Jan de Haan was het met het grootste deel van de kritiek eens. Hij wees er wel op dat het OV in andere delen van de gemeente juist beter wordt. Met name voor Almen is dit het geval en wie van Barchem of Lochem naar Zutphen wil krijgt meer keus. Verder zei hij dat hij vooral benieuwd was naar de reactie van Arriva en naar wat nog ‘reparabel’ is aan de plannen.

Niets te halen

De woordvoerder van Arriva zei daarop best veel, maar al snel werd duidelijk dat er voorlopig niets te halen valt. Hij sprak van ‘het gaat ook ons aan het hart’ maar liet ook doorklinken dat de maatregel gewoon aanstaande zondag ingaat. Hij beaamde dat het proces voor verbetering vatbaar is en dat het niet goed is gelukt om dingen goed en tijdig uit te leggen. “We begrijpen dat deze lijn een belangrijke levensader is en dat nemen we mee.”

Arriva blijft erbij dat de geboden alternatieven goed zijn, al wordt toegegeven dat deze zich nog moeten bewijzen. De woordvoerder wees op de Vlinder-verbinding tussen Laren en station Lochem en op de focus op Zutphen die volgens hem voor velen voordelig is. Een toezegging kwam er in de vorm van de belofte om de consultatie van gemeenten volgend jaar anders vorm te geven. Of dat betekent dat er volgend jaar aanpassingen komen bleef in het midden.

Niet wachten

Dat schoot de PvdA in verkeerde keelgat. “Dat is niet wat we wensen. We kunnen geen jaar wachten. Er moet zo snel mogelijk een andere oplossing komen”, zo luidde de strijdkreet die breed door de andere aanwezigen werd ondersteund.

Op de vraag hoe ze zelf de reis van Epse naar Lochem hadden ervaren, inclusief de extra drempels, kwam vooral het verhaal van de dreigende vertraging. En van gestapelde verkeersmaatregelen. “Eerst ging de snelheid van 80 naar 60 en in de kernen zelfs naar 30 kilometer per uur, zoals nu in Epse. Op termijn mag ook tussen Barchem en Borculo nog maar 60 worden gereden. En dan zijn er nog de vele obstakels. We begrijpen dat verkeersveiligheid belangrijk is maar bij het treffen van maatregelen moet men zich realiseren dat dit gevolgen heeft voor het OV”, was de reactie.

Zoveel is zeker: na zondag is lijn 56 er niet meer…

1 REACTIE

  1. 60 tussen Barchem en Borculo is onzin. Er is een vrijliggend fietpad. Hou daar mee op Provincie!

Comments are closed.