Advertenties op internet. Vaak hoogst irritant. Vooral als ze de aandacht opeisen door voor de tekst te springen (pop-up) die je net zit te lezen of als ze zorgen voor veel afleidende beweging op de achtergrond. Blocken die handel?
Kosten
Er is speciale software om advertenties te blokkeren, zoals het meestgebruikte AdBlock. Uitgevers en andere die iets proberen te verdienen op internet zijn daar niet blij mee. Begrijpelijk, want zeker mediabedrijven die hun nieuws (deels) gratis weggeven hopen de kosten enigszins te bestrijden door advertenties te verkopen. En tegen gewone, niet al te irritante, advertenties zou niemand veel bezwaar kunnen maken. In elke (betaalde) krant of tijdschrift vinden we het immers doodnormaal.
Er zijn steeds meer mediabedrijven die gebruikers van AdBlock & co. de toegang tot hun site weigeren. Onder het motto: wij geen advertenties, jij geen nieuws.
Facebook
Facebook lijkt het nu anders te gaan doen. Mensen die AdBlock gebruiken worden eerst aangemoedigd om die software uit te schakelen of toch tenminste Facebook wél de ruimte te geven voor advertenties. Doet de gebruiker dat niet, dan dreigt Facebook de tijdlijn van de onwillige vol te plempen met… advertenties! Spammen dus.
Selectief
Door de zogeheten ‘ad-preferences’ aan. De filosofie is dat gebruikers er niet om zouden vragen om álle advertenties te onderdrukken maar alleen advertenties die ze irritant vinden of die ze niet interesseert. Het is nu al mogelijk bepaalde branches uit te sluiten. In de toekomst moet het mogelijk worden om ook bepaalde bedrijven of organisaties uit te sluiten, waarvan de gebruiker vindt dat ze al te hinderlijke advertenties tonen. Dat zou advertentiemakers in het gareel moeten houden.
De vraag is of de makers van software die advertenties blokkeren niet al snel ook tijdlijn-advertenties weten te onderscheppen.
Boter op het hoofd
Facebook én bedrijven die advertentieblokkers maken hebben overigens tonnen boter op hun hoofd. De adblockers van deze wereld laten zich betalen om bepaalde advertenties wel door te laten. En Facebook is zelf feitelijk een grote advertentie. De Zuckerberg-dynastie bestaat van het verzamelen van gegevens en gedragingen van gebruikers om deze vervolgens te verkopen aan bedrijven die daar iets aan hebben. Zie daar ook een belang van Facebook om tegen advertentieblokkades te zijn.