Bereikbaarheid Gelderse huisartsenposten iets beter dan gemiddeld

0
Foto ter illustratie (bron: Interswitch/PR)

LOCHEM/GORSSEL – De huisartsenposten in Gelderland zijn iets beter bereikbaar dan het landelijke gemiddelde. Wie op zaterdagavond een dokter nodig heeft moet gemiddeld 8 minuten wachten totdat de telefoon wordt opgenomen. Landelijk is dit 9 minuten. De verschillen tussen provincies zijn groot, zo blijkt uit onderzoek ven klantcontactbeheerder Interswitch. Overijssel scoort gemiddeld.

Voor het onderzoek werden alle 72 huisartsenposten in het land op twee verschillende zaterdagavonden gebeld. En telkens rond 19.00 uur en 21.30 uur. De uitslag per huisartsenpost is niet gecommuniceerd, waardoor geen resultaat van de posten in bijvoorbeeld Zutphen bekend is.

Uitschieters

Wel worden de uitschieters vermeld. Hieruit blijkt dat het Gelderse gemiddelde flink onderuit wordt gehaald door de huisartsenposten van ‘Onze Huisartsen’ in Arnhem (2x) en Zevenaar. Daar bedroeg de wachttijd gemiddeld maar liefst 44 minuten. Deze posten namen in totaal 12,5 procent van alle gevoerde gesprekken voor hun rekening.

Het goede nieuws is dat in Gelderland in de helft van de gevallen de telefoon binnen een minuut wordt beantwoord. In 13 procent van de gevallen bedroeg de wachttijd tussen 1 en 5 minuten en bij een kwart van de pogingen moest 5 tot 10 minuten worden gewacht.

Gemiddelde wachttijden bij huisartsenposten in Gelderland (bron: Interswitch)

Provinciale verschillen

De provinciale verschillen zijn groot. Wie in Groningen op zaterdagavond belt maakt grote kans om meteen te woord te worden gestaan. In Zeeland is de wachttijd gemiddeld slechts 1 minuut en in Drenthe 3 minuten. Flevoland scoort met slechts met een gemiddelde wachttijd van 19 minuten. Ook in de provincies Friesland (15 minuten), Noord-Brabant (14) en Limburg (14) ligt de wachttijd flink boven het Nederlandse gemiddelde van 9 minuten.

Gemiddelde wachttijden per provincie (bron: Interswitch)

Barrières

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel huisartsenposten door middel van een welkomstboodschap en/of keuzemenu barrières opwerpen om aan de lijn te blijven. Bijvoorbeeld door te benadrukken dat de patiënt mogelijk zelf de kosten voor het gesprek en de eventuele afspraak zal moeten betalen, of door de beller te verplichten om een BSN-nummer in te voeren. De tijd die het kost om zich door zulke menu’s en boodschappen te worstelen zijn bij het onderzoek betrokken. Enkele posten hanteren een 0900-nummer waardoor extra kosten in rekening worden gebracht.

Zutphen

De informatie in de onderstaande alinea’s maakt geen deel uit van de resultaten van het onderzoek van Interswitch, maar komt voort uit eigen waarneming van de redactie… 

De Spoedpost Huisartsen Zutphen heeft zo’n 0900-nummer (0900 200 9000) en rekent 15 cent per minuut. Op de website wordt geadviseerd om BSN en legitimatiebewijs bij de hand te houden alvorens te bellen. Daar kan via een aantal invulschermen ook worden aangegeven wat de klachten zijn. Dit resulteert in een advies om al dan niet te bellen. De huisartsenpost in Zutphen werkt samen met huisartsen in (delen van) de gemeenten Zutphen, Lochem, Brummen, Voorst en Bronckhorst.

Deventer

Inwoners van een deel van de gemeente Lochem zijn aangewezen op de huisartsenpost in Deventer. Hier wordt een regulier telefoonnummer gebruikt (0570 501 777) zonder extra kosten. Op de website staat dezelfde module als in Zutphen, zodat kan worden aangegeven wat de klachten zijn.

In Overijssel komt de gemiddelde wachttijd overeen met het landelijke gemiddelde van 9 minuten. Hier geldt dat de huisartsenpost Zwolle/Hardenberg (Medrie) het gemiddelde onderuithaalt met een wachttijd van 27 minuten. In de provincie heeft de beller in 40 procent van de gevallen in minder dan een minuut iemand aan de lijn. In 20 procent van de gevallen duurt het 1 tot 5 minuten en in eveneens 20 procent 5 tot 10 minuten.

Gemiddelde wachttijden in Overijssel (bron: Interswitch)

De volledige onderzoeksresultaten staan op: https://www.interswitch.nl/onderzoek-bereikbaarheid-huisartsenposten/