LOCHEM/ALMEN – Als de zogenaamde ‘belevingsvlucht’ van het Transavia-toestel, dat woensdag een ‘wachtlus’ boven de gemeente Lochem draaide, model staat voor wat ons te wachten staat, dan gaan de gevolgen van de opening van Lelystad Airport erg meevallen. Niet iedereen is daar overigens gerust op.
(Dit artikel is gebaseerd op eigen waarneming en op de eerste reacties van lezers. Indien nodig komen we er nog op terug.)
Vertraging
Het was vooral lang wachten voor wie het zelf wilde ervaren. Pas bijna 2 uur later dan beoogd ging de HV051 de lucht in. Technische problemen en het vinden van een geschikt ‘slot’ op de nationale luchthaven waren de boosdoeners. Best slordig als je bedenkt dat de partijen die aan de touwtjes trekken – het ministerie van Verkeer en Waterstaat en Schiphol – zelf een groot belang hadden bij een vlekkeloos verloop van de testvlucht.
Complotdenkers
De complotdenkers zochten er via sociale media alweer van alles achter. Toen de start eenmaal een feit was bleek het op de meeste plekken erg mee te vallen. Wie er niet op verdacht was heeft vermoedelijk niets gemerkt van het rondje dat van Laren via Barchem en terug over Groot Dochteren werd gedraaid. Dan blijkt 2740 meter best hoog. Ook qua geluid. Wie ‘m zag hoorde ‘m, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Dat zien was door de sluierbewolking nog best lastig.
Sceptici wijzen erop dat een gloednieuw toestel werd gekozen voor de test. Wat oudere Boeing 737’s – het toestel dat het meest gebruikt wordt voor vakantievluchten – maken vermoedelijk wat meer kabaal. Als Lelystad Airport na opening een beetje efficiënt werkt is de wachtlus boven Lochem bovendien slechts af en toe nodig.
De eerste reacties uit de regio zijn meest gelaten en soms kritisch. Hieronder een geanonimiseerde selecties van reacties die LochemsNieuws bereikten.
- ‘Genoten van het lage geluidsniveau. Klasse!
Absolute onzin te stellen dat er overlast is.’ - ‘Wat een onzin “dat het best hoog is”. Hij draaide precies boven ons huis in Barchem en was goed te zien en te horen. De ervaring bij Schiphol is toch dat de groei altijd doorzet en de overheid altijd weer toestemming geeft voor verdere groei. Dus die lus gaat steeds vaker gebruikt worden en dus krijgen we overlast in Barchem en Lochem. Er vielen mij verder een aantal zaken (negatief) op. 1) Waarom geen geluidsmeting in de gemeente Lochem. Gemeente Lochem heeft hier echt verzaakt. 2) Waarom niet een wat ouder (bv Ryan Air) toestel gratis volgepakt met mensen en bagage (gratis rondvlucht)… 3) Waarom ligt het keerpunt van de lus precies boven de kern van Barchem (als er dan toch gevlogen moet worden) en niet in de driehoek Borculo, Ruurlo, Barchem. Kortom dag inspraak en welkom geluidsoverlast.’
- ‘In Epse kwam hij een kwartiertje geleden toch vrij laag over (precies boven ons) en best goed hoorbaar. Eenmalig een vlucht als vandaag lijkt mij geen probleem. Maar het wordt hier een aanvliegroute. Dag in dag uit ieder uur vele vliegtuigen. Dat gaat een hele andere beleving geven. Ik ben er eerlijk gezegd ongeruster over geworden.’
- ‘Nu valt geluidsoverlast nog mee ze vlogen met een redelijk nieuw vliegtuig, laten ze het maar doen met een ouder toestel dat zal wel meer lawaai met zich meebrengen.’
- Heb het vliegtuig gemist (Lochem), maar alle reageerders hierboven gaan dus zelf ook niet meer een (goedkope) (vakantie) vlucht (vanaf Lelystad) vliegen neem ik aan. Overlast begint toch ook bij onszelf?
- Dit kan ik geen overlast noemen (Laren) Als je er echt op gaat letten kan je het horen, maar dat is met meerdere vliegtuigen. Valt gewoon onder de categorie buitengeluiden.
Mensen die over deze belevingsvlucht geklaagd hebben over geluidsoverlast, doen dat bewust omdat ze niet willen dat deze route er komt. We stonden met 5 man buiten, zagen het vliegtuig aankomen, konden hem mooi zien draaien en heb nog even aan mijn vrouw gevraagd of ze stil wou zijn omdat niemand hem hoorde, heel even hoorde we “iets” maar dat was amper de moeite.
Comments are closed.