LOCHEM – Maandagochtend cirkelden twee vliegtuigjes met een reclamesleep in de grijze lucht boven Lochem. ‘Koop lokaal: het nieuwe normaal’ en Koop Lokaal! Ze hebben het ‘hart’ nodig’, zo was te lezen. Op de plek van het woord ‘hart’ stond een afbeelding van een rood hart.
Aanvankelijk was onduidelijk wie de initiatiefnemer was, maar inmiddels is duidelijk dat de vliegtuigjes boven Twente en een deel van de Achterhoek cirkelden en dat het een actie was van ondernemer Jurgen Keizers uit Losser. Hij was, samen met zijn broer Eric, eigenaar van Easy Sanitary Solutions (ESS) dat wereldwijd succes boekte met de douchegoot Easy Drain. In 2020 werd het bedrijf voor 75 procent verkocht aan de Duitse branchegenoot Hansgrohe.
Tegen dagblad Tubantia zegt Keizers dat hij zich zorgen maakt over de staat van het lokaal ondernemerschap. Veel ondernemers hebben hun buffers zien verdampen. Keizers wijst verder op de Twentse volksaard, waarbij trots het toegeven van armoede in de weg staat. Hij roept de politiek op om de juiste keuzes te maken en terug te keren naar het oude normaal. Hij ziet het goed ventileren van ruimtes als een goede oplossing.
Onderstaande foto’s werden gemaakt en beschikbaar gesteld door Jetty de Boer: