PlusOV: ondanks pijnpunten tevredenheid over start schooljaar

0
Een PlusOV-busje bij de sluis in Eefde (bron: PlusOV.nl)

LOCHEM/GORSSEL – Wethouder Henk van Zeijts is over het algemeen tevreden over de wijze waarop het nieuwe schooljaar op gang is gekomen met betrekking tot het leerlingenvervoer via PlusOV. Hij meldde enkele pijnpunten die niet onbesproken mogen blijven maar de chaos van de afgelopen twee jaar bleef uit.

PvdA

Hij zei dit maandagavond naar aanleiding van vragen van de PvdA. Deze fractie zegt opnieuw signalen te ontvangen dat het niet goed gaat, ondanks beloftes van het college. Van Zeijts gaf aan dat er tot nu toe 10 klachten zijn binnengekomen. Die gaan allemaal over het feit dat de chauffeurs niet vooraf zijn komen kennismaken met alle betrokken kinderen en hun ouders. Dit was een stevige voorwaarde uit de nieuwe overeenkomst met de vervoerders die in opdracht van PlusOV werken.

Te laat

De wethouder: ,,Daar gaan we zeker het gesprek over aan, want sommige kinderen hebben het écht nodig dat ze vooraf weten wie hen naar school brengt.” Uit eigen waarneming weet de gemeente dat in de eerste week een aantal ritten te laat waren. Klachten hierover zijn niet binnengekomen. ,,Ouders vinden het kennelijk niet altijd de moeite waard om dit te melden. Ik roep ze op om dit wel te doen”, aldus Van Zeijts.

Bereikbaarheid

De PvdA kreeg ook meldingen over de telefonische bereikbaarheid van PlusOV.  Die was vorig jaar zo dramatisch dat de gemeente eigen mensen aan de telefoon zette. Volgens de wethouder gaat het nu een stuk beter. Op de eerste 2 dagen van het schooljaar – op maandag 3 en dinsdag 4 september – was er even een piek in de wachttijd van 12 minuten. Het gemiddelde lag echter op anderhalve minuut.

Compensatie

De PvdA vroeg verder of er sprake is van compensatie als ouders zelf vervoer moeten regelen als een taxi niet komt opdagen. Dat blijkt inderdaad het geval, alleen moet de betrokkenen zich dan wel zelf melden bij de gemeente.

Wethouder Van Zeijts is tevreden. ,,Het is niet foutloos maar de problemen die zich voordoen worden snel opgelost.” Lochem heeft momenteel 119 kinderen die naar scholen in het bijzonder onderwijs moeten worden vervoerd.

Verbetering

Overigens ontving ook LochemsNieuws weinig respons op een oproep via de Facebookpagina om klachten te  melden. Wel kwamen er een aantal reacties binnen waaruit blijkt dat gebruikers niet ontevreden zijn en die melding maken van sterke verbetering ten opzichte van de afgelopen twee jaar.

Toch klachten of een bijzondere ervaring? Meld het (ook) via info@lochemsnieuws.nl