N348 Eefde-Gorssel: 60km-stickers te laat geleverd

0
80 is al weggepoetst maar de stickers met 60 zijn er nog niet (foto: lokaalgelderland.nl)

dit (bewerkte) bericht verscheen eerder bij onze mediapartner LokaalGelderland.nl
EEFDE/GORSSEL – 
Hoewel hectometerpaaltjes meestal niet zo bijzonder zijn, kunnen ze dat wel worden. Zoals de bordjes langs de N348 tussen Eefde en Gorssel op dit moment. Vanwege de snelheidsproef is de snelheid op de bordjes afgeplakt. Als je het heel strikt neemt mag de weg momenteel niet bereden worden. 

Om even je autotheorie op te frissen: een wit bord met een rode rand is simpelweg een geslotenverklaring. Kortom: je mag er niet rijden. Maar waarom staat het verbodsbord dan op de hectometerpaaltjes? En wat moeten we ermee?

Verboden?

Navraag bij de ANWB, waar ze veel over verkeersborden weten, levert weinig op. ,,Ik durf niet te zeggen hoe het zit met de rechtsgeldigheid van de hectometerpaaltjes”, aldus een woordvoerder. Het blijkt echter dat een rechter enkele jaren terug heeft geoordeeld dat de snelheidsaanduiding wel degelijk rechtsgeldig is. ,,Maar hoe het zit met andere afgebeelde verkeersborden weet ik niet.”

‘uto’s zijn niet in overtreding

De provincie Gelderland, de beheerder van de weg, weet er wél meer van. ,,Automolisten zijn niet in overtreding als ze de weg berijden”, vertelt woordvoerder Petra Borsboom. Of dat ook in juridische zin zo is valt nog te bezien. Zeker is dat provincie noch politie van plan zijn hier iemand op aan te spreken.

Stickers

Omdat de snelheidsaanduiding op de bordjes nog altijd 80 km/u is, zijn ze afgeplakt. Echter moet er wel ’60’ op komen te staan. ,,De stickers komen iets later dan gepland”, zo luidt de simpele uitleg.

De verwachting is dat vanaf volgende week alles weer klopt op de N348. Het getal 80 is weggepoetst omdat de proef al is begonnen. Het idee was kennelijk: ‘beter geen getal dan een fout getal’.

Proef
Een en ander heeft te maken met een proef die een half jaar duurt en waarbij de snelheid omlaag gaat van 80 naar 60 kilometer per uur. Gedurende de looptijd worden weggebruikers die zich hiervoor aanmeldden en aanwonenden bevraagd over hun bevindingen. Pas na de proef wordt besloten wat er met de maximumsnelheid tussen Gorssel en Eefde gaat gebeuren. Lees HIER een eerder artikel over dit onderwerp.