MTB-netwerk Achterhoek officieel geopend in Barchem

0
Parcoursontwerper Patrick Jansen en jeugdlid Bram van LWC De Paaschbetg bij de Barchemse start van het zojuist officieel geopende MTB-netwerk Achterhoek (foto: LochemsNieuws)

BARCHEM – Vrijdagmiddag is in Barchem het MTB-netwerk Achterhoek officieel geopend. Het is feitelijk pas de eerste fase met 6 routes maar de rest van de Achterhoek volgt. Net als verbindingen met andere netwerken.

Bij het startpunt bij landgoedhotel Woodbrooke knipte Gelders gedeputeerde Peter van ‘t Hoog het lintje door, waarna MTB’er Patrick Jansen en jeugdlid Bram van LWC de Paaschbetg ‘los gingen’ op het parcours. Jansen was ooit de initiatiefnemer van de allereerste officiële route in Twente. Bij het Achterhoekse netwerk is hij betrokken als routeontwerper.

Belang voor de regio

Van ‘t Hoog benadrukte in zijn toespraak het belang van het MTB-netwerk voor de regio, net zo als de bekende fietsknooppunten en ruiterpaden. Het blijken serieuze trekkers. Daardoor profiteren ook hotels, campings en B&B’s mee. “Het is verder mooi om te zien dat veel met vrijwilligers wordt gewerkt. Niet alleen omdat het dan niet zoveel kost maar vooral ook omdat dan het gevoel ontstaat: ‘t is ook een beetje van ons”, aldus Van ‘t Hoog.

Bestuursvoorzitter Marijke van Haaren van de Stichting Achterhoek Toerisme bedankte op haar beurt de provincie voor de flinke financiële duit in het zakje. Gelderland stak een ton in de ontwikkeling van het gedeelte van het netwerk dat nu nagenoeg klaar is. Vier gemeenten, waaronder Lochem, staken er elk 25.000 euro in.

Even slikken

Van Haaren vertelde dat ze best moest slikken toen ze tijdens een van de eerste gesprekken hoorde dat er twee ton met de ontwikkeling het netwerk was gemoeid. “Wij dachten toen nog dat we het met 3000 euro hier en 5000 daar wel zouden redden. Maar dit plan was ambitieus. Maar haalbaar zoals inmiddels is gebleken. Ze is blij dat ook het onderhoud van de routes met vrijwilligers kan worden geregeld.

Volgens de voorzitter van het Achterhoekse toeristenbureau is het netwerk voor MTB’ers goed voor het imago van de regio. De Achterhoek is al een sterk merk en dat wordt op deze manier nog eens versterkt. Goede ondernemers en organisaties haken hierop in door faciliteiten te bieden en te zorgen dat er activiteiten zijn. Er moet wat te doen zijn voor de bezoekers”, zo zei ze.

Mikken op actieve toerist

Met het netwerk mikt de Achterhoek op een sportief en actief publiek. “We zien steeds meer jonge gezinnen die hier komen fietsen. Een fietsenmaker vertelde mij dat de mountainbikes voor de verhuur niet zijn aan te slepen. Er zijn zelfs mensen uit het westen die zich door hun bezoek gaan afvragen of ze hier niet kunnen gaan wonen. Dat zijn de spin-offs die we graag zien”, aldus Van Haaren.

Marcel Boereboom, voorzitter van de Stichting MTB Achterhoek, zei een trots man te zijn. Met name door het feit dat zo’n 200 vrijwilligers de handen uit de mouwen steken. Dat is ook nu nog het geval, want bij Ruurlo wordt nog hard gewerkt aan de route.

Incidenten

Een voordeel van de routes is dat der MTB’ers en andere recreanten grotendeels van elkaar worden gescheiden. Er was lang veel kritiek van wandelaars die zich niet veilig voelden door de vele fietsers in het bos. Boereboom erkent dat er wel eens kritiek is – ook omdat de routes door de natuur lopen – maar volgens hem zijn dat incidenten. “Deze worden op sociale media helaas vaak enorm opgeblazen”, zo zei hij.

Verbindingslussen

Sociale media zijn niet alleen maar slecht want via die weg laten mensen uit het hele land weten hoe ze hebben genoten van de mogelijkheden in de Achterhoek. De routes zijn al enige tijd opengesteld en er hebben al veel mensen gebruik van gemaakt. De volgende stap is het realiseren van verbindingslussen met andere MTB-routes.

Door de coronacrisis konden de vele vrijwilligers nog niet worden bedankt voor hun inspanningen. Dat wordt op een later tijdstip nog ingehaald, zo beloofde Marcel Boereboom.