(dit is gespponsorde content)
Kijk eens bewust om je heen in Lochem: welke reclame-uitingen van lokale bedrijven kom jij hier tegen? Ten onrechte wordt vaak gedacht dat bedrijven zich tegenwoordig uitsluitend nog richten op verschillende vormen van online marketing. Denk aan het streven naar het behalen van hoge posities in de zoekmachine, het periodiek versturen van een nieuwsbrief of bijvoorbeeld het opzoeken van de interactie op sociale media. Niets is minder waar, merkt ook een partij als Drukzo.nl. Nog altijd is de vraag naar bijvoorbeeld flyers, banners en spandoeken groot. Dat is niet gek, daar de combinatie van online- en offline marketing lokale ondernemers tal van voordelen biedt. In dit artikel lees je er meer over.
Belangrijke voordelen van offline reclame-uitingen
Dat je nog steeds offline reclame-uitingen ziet in Lochem en de omgeving daarvan heeft verschillende redenen. Een online flyer bestellen, of bijvoorbeeld het op maat maken van een autosticker biedt lokale bedrijven de mogelijkheid om in korte tijd een groot publiek te bereiken. Het heeft een positieve invloed op de naamsbekendheid van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een flyer die huis aan huis verspreid wordt rond Lochem, of denk aan flyers die worden uitgedeeld op een lokale markt of beurs.
Het gebruik van flyers en een autosticker zijn niet de enige opties die ondernemers hebben. Denk ook aan de toepassing van een grote banner, welke bijvoorbeeld aan een bouwhek in de regio bevestigd wordt.
Verschil tussen online- en offline marketing
Niet alleen zitten er grote verschillen in het soort marketing, wanneer je online- en offline uitingen met elkaar vergelijkt. Denk aan het verschil tussen een bedrukte flyer en een nieuwsbrief. Belangrijker is echter het doel van beide vormen van marketing. Middels online marketing is het mogelijk om een los segment van de doelgroep aan te spreken. Dit doet men door hoog te scoren op een specifiek zoekwoord, passend bij een specifieke klantvraag. Middels offline marketing is het mogelijk om in korte tijd een groot, heel breed publiek te bereiken. Waar bij online marketing het merendeel van de bereikte personen binnen de doelgroep van de organisatie valt, hoeft daar bij offline marketing geen sprake van te zijn.
Middels online marketing is het mogelijk om (potentiële) klanten aan te zetten tot het doen van een aankoop, door hen naar de juiste pagina op de website te begeleiden. Offline marketing is voornamelijk gericht op het verbeteren van de naamsbekendheid van de organisatie. Het maakt juist de combinatie van allebei zo waardevol voor ondernemers.