LOCHEM – Lochemer Frans de Bray (50) kent de reiswereld op zijn duimpje en weet waar en hoe reizigers hun recht kunnen halen als dat nodig is. Samen met drie collega’s elders in het land vormt hij de v.o.f. ReisRecht.nl.
Kennisinstituut
,,We willen een kennisinstituut zijn voor consumenten en kleinere bedrijven in de reisbranche”, zegt De Bray. De consument krijgt soms te maken met onwillige luchtvaartmaatschappijen die ondanks duidelijke regels niet over de brug komen met een financiële vergoeding na een vertraging van meer dan 3 uur. Een touroperator die niet levert wat hij belooft wijst aansprakelijkheid vaak ten onrechte van de hand. ReisRecht biedt in die gevallen hulp. En altijd op basis van ‘no cure, no pay’.
Afhankelijk
Hulp bieden aan kleinere reisorganisaties is volgens De Bray voor veel van die bedrijven erg belangrijk: ,,Ze zijn afhankelijk van de grote touroperators en luchtvaartmaatschappijen en durven of kunnen niet altijd ‘doorbijten’ als er dingen niet goed gaan. Wij kunnen ze helpen. Door op te treden of te procederen namens (een van) hun klanten blijft de relatie tussen de ondernemer en de grote reisorganisatie onaangetast.” ReisRecht helpt bedrijven ook bij het formuleren van hun algemene voorwaarden.
Ervaring
Frans De Bray werkte twee decennia in dienst van Oad Reizen, dat in 2013 failliet ging. Hij bekleedde in die tijd nevenfuncties bij onder meer brancheorganisatie ANVR, in de Stuurgroep Consumenten- en Juridische zaken. Ook was hij betrokken bij het Reisvoorwaardenoverleg met ANVR, Consumentenbond en de Sociaal Economische Raad (SER). Ook was hij rechtsprekend lid van de Geschillencommissie Reizen.
In het nieuws
De Bray kwam in 2015 in het nieuws toen hij namens ReisRecht.nl onder meer tegen De Telegraaf zei dat annuleren van reizen naar Tunesië gratis zou moeten zijn. In dat land hadden kort na elkaar twee bloedige aanslagen plaats. Veel mensen wilden van hun al geboekte reis af maar reisorganisaties brachten daar kosten voor in rekening. De kritiek kwam hem te staan op een venijnige column in een vakblad. ,,Weerwoord wordt niet altijd op prijs gesteld”, zegt Frans de Bray lachend. Kort na dit artikel kondigde Buitenlandse Zaken toch een negatief reisadvies af.
Verbazing
Tijdens zijn werk binnen de branche liep hij tegen allerlei zaken aan waarover hij zich verbaasde. Die verbazing leidde feitelijk tot wat hij nu doet: mensen helpen die tegen de muren van het reisbastion aanlopen. Als hij erover praat klinkt een bepaalde mate van ‘idealisme’ door. ,,Dat klopt wel ja. Natuurlijk moet er brood op de plank komen maar ik denk dat ik dit ook als hobby zou doen.”
No cure, no pay
De Bray is geen advocaat. Dat biedt voordelen voor de consument want een jurist mag op basis van ‘no cure, no pay’ werken. Een advocaat mag dat niet, tenzij het letselschade betreft. De werkwijze maakt het mogelijk dat individuele consumenten of groepen hun recht kunnen halen zonder torenhoge kosten. ,,We procederen overal in Europa. Dat is steeds vaker nodig omdat Airlines en sommige touroperators niet onder de Nederlands bevoegde rechtbank vallen.”
Geschillen
Procederen kost overigens niet altijd de hoofdprijs want veel zaken kunnen worden gevoerd via een zogeheten procedure voor geringe vordering. Dat kan in heel Europa en kost slechts vanaf 75 euro. Consumenten kunnen het eventueel zelf via een speciaal formulier. ReisRecht kan deze klus op zich nemen. Vaak is een procedure niet nodig. ReisRecht weet namelijk ook de weg naar buitenlandse equivalenten van de Nederlandse Geschillencommissie Reizen en ombudsmannen. Iedere lidstaat is namelijk verplicht een Algemene Geschillencommissie te hebben. Via die weg kunnen zaken zonder tussenkomst van een rechter worden opgelost. Lang niet alle bedrijven zijn al aangesloten bij die Geschillencommissies dus een gang naar de rechtbank blijft soms noodzaak.
Website
ReisRecht.nl heeft op 4 april een nieuwe website gelanceerd. De nieuwe site wil bezoekers breder informeren. De Bray: ,,Mensen die vragen hebben over de juridische aspecten van reizen vóórdat ze gaan boeken kunnen ook bij ons terecht. We geven altijd antwoord en een kort advies is gratis.” Overigens richt ReisRecht.nl zich als specialist op vervoer en toerisme, maar is het bestuursrecht ook een specialisme waar ze zich in thuis voelen.