Home Energie Lochem heeft wereldprimeur: waterstof via aardgasnet

Lochem heeft wereldprimeur: waterstof via aardgasnet

0
CV-ketel in een van de woningen aan de NIeuweweg in Lochem (foto: LochemsNieuws)

LOCHEM – De voorbereidingen lopen al lang, maar nu is het dan toch officieel een feit: Lochem heeft niets minder dan een echte wereldprimeur. In 12 woningen aan de Nieuweweg brandt de CV-ketel op 100 procent waterstof. Een pilot van 3 jaar moet aantonen dat waterstof veilig via het bestaande aardgasnet kan worden geleverd.

Donderdag werd de laatste woning aangesloten. Daarvoor was zo’n beetje de hele vaderlandse pers uitgelopen. Na een introductie bij Hotel Hof van Gelre volgde een toer langs de zogeheten invloedinstallatie op Stijgoord en twee van de betrokken woningen. Daarvan werd er eentje op datzelfde moment aangesloten. Een ander was gisteren al aangesloten. Bewoner Hajo Kruijff van die laatste woning liet zich nog even de werking van thermostaat uitleggen door een medewerker van installatiebedrijf Kimenai.

Stap voorwaarts

Kruijff (81) is van begin af aan enthousiast over het project. Hij was samen met zijn vrouw de eerste inschrijver. “De samenwerking met alle betrokken partijen was en is uitstekend”, zo laat hij weten. “Dit is een stap voorwaarts. Waterstof is een goed alternatief voor dit soort huizen.” Het gaat aan de Nieuweweg om villa’s die deels de monumentenstatus hebben en meest van begin vorige eeuw zijn. Vloerverwarming of warmtepompen zijn daar geen alternatief voor aardgas.

De deelnemers aan het project hebben hun woningen zo goed mogelijk laten isoleren en koken gebeurt elektrisch. In het geval van het echtpaar Kruijff zijn onder meer voorzetramen geplaatst. “Koken deden we al op inductie. Dat vinden we, ook gezien onze leeftijd, veiliger”, aldus de heer des huizes. Financieel voordeel is nog niet te behalen voor de afnemers, of het zou moeten zijn dat de waterstof voor dezelfde (hoge) prijs als aardgas wordt geleverd terwijl er drie keer zoveel van nodig is.

CV-ketel

Verderop, in de woning van de familie Hovius, dat donderdag als laatste werd aangesloten, vertelt algemeen directeur Arthur van Schayk van Remeha dat de CV-ketel die zijn bedrijf ontwikkelde de toekomst is voor met name wijken zoals Berkeloord en omgeving in Lochem. De fine-tuning van de ketels loopt nog. “De software is heel erg afgestemd op veiligheid en dat vertraagt bijvoorbeeld de afgifte van warm water nog enigszins. Dat proberen we nog te verbeteren”, zo liet hij weten.

Het verschil tussen aardgas en waterstofgas zit ‘m vooral in de brander. Remeha werkt aan een versie van de H2-ketel waarbij de ombouw van de brander veel sneller dan nu is te realiseren. Het is dan een kwestie van de brandermodule vervangen. Van Schayk vertelde overigens dat bestaande CV-ketels, die niet ouder zijn dan tussen de 12 en 15 jaar, zonder problemen kunnen branden op een mengsel van 80 procent aardgas en 20 procent waterstofgas. “In Nederland zijn veruit de meeste ketels relatief nieuw, dus daar kan veel worden bereikt op het gebied van besparing.”

lees verder onder de foto…

Op Stijgoord staat de installatie vanwaar het waterstofgas wordt aangevoerd (foto: LochemsNieuws)

Aaibaarheidsfactor

Daan Schut, de technisch directeur van Alliander zei dat waterstof, door alle ontwikkelingen op energiegebied, een hoge aaibaarheidsfactor heeft.  Maar veiligheid staat voorop. Zo hangt bij elke ketel een gasmelder en stopt de toevoer automatisch als er een ongewone stroom gas wordt gesignaleerd, wat kan duiden op een lek.

Een woordvoerder van waterstofleverancier Westfalen wees op nog een belangrijke veiligheidsmaatregel. Dat heeft te maken met druk. Omdat aan de Nieuweweg nu aardgas- en waterstofleidingen naast elkaar liggen, wil je niet dat iemand een fout maakt en onverhoopt een verbinding tussen de twee systemen legt. Door de druk van het aardgas (100 mBar) hoger te laten zijn dan het waterstofgas (90 mBar), komt er nooit waterstof in de aardgasleiding.

Bestaande leidingen

Tijdens de voorbereidingen werden de woningen die niet meedoen een het project aangesloten op een nieuwe gasleiding. Het oude netwerk wordt gebruikt voor waterstofgas. Doel van de pilot is immers om aan te tonen dat levering van waterstof via de bestaande leidingen mogelijk is. De pilot loopt drie jaar. Begin volgend jaar wordt al een symposium gehouden om de voorbereiding en de eerste ervaringen te delen met de wereld. De belangstelling om kennis te delen is groot. Elders wordt vooral gewerkt aan de overschakeling op waterstof in de industrie. De verwachting is dat dit de komen 10 jaar een vlucht neemt.

De bewoners hebben energiecoöperatie LochemEnergie als energieleverancier. De andere betrokken partijen gaan over het net en over de techniek maar mogen zelf geen gas verkopen. Het waterstofgas komt vanaf Stijgoord, uit een trailer die daar wordt aangesloten op het netwerk. Het wordt voorzien van een stof die het precies zo laat ruiken als we dat gewend zijn van aardgas. Voorlopig komt het gas uit het Duitse Salzbergen. Het is nog geen groene waterstof. Dat moet het uiteindelijk wel worden om milieuwinst te halen. Nu gaat het eerst om het testen van de infrastructuur.

Op Stijgoord staat voorlopig één trailer met waterstof. Er is ruimte voor twee, voor het geval dat geen gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd. Dat kan bijvoorbeeld tijdens winterse omstandigheden op de weg. Voor de omschakeling van de ene naar de andere trailer – en voor noodsituaties – staan grote cilinders klaar om het over te nemen. Bij grote koude, als alle CV-ketels volop branden, kan een trailer gedurende zo’n 4 dagen gas leveren. Dat zal in de praktijk niet vaak gebeuren.

(foto: LochemsNieuws)