Eerste werkschip door nieuwe sluis Eefde

0
Op woensdag 18 maart 2020 werd het eerste (werk)schip geschut in de tweede sluiskolk bij Eefde (bron: Rijkswaterstaat)
EEFDE – Woensdag is het eerste schip door de nieuwe sluis in Eefde gevaren. Het ging om de eerste schutting in een lange reeks testen en het de ‘eerste klant’ voor de tweede sluiskolk was dan ook een werkschip. Het echte werk begint begin april.

De testperiode van de verschillende onderdelen van de nieuwe sluis Eefde begon al in de fabriek. Voordat er water in de kolk stond, zijn de diverse onderdelen (sluisdeuren, seinen, camera’s et cetera) van de sluis droog getest. Tijdens het testen met water in de kolk zijn er diverse scenario’s nagebootst.

Met het werkschip worden alle onderdelen van de sluiskolk nogmaals getest, nu met water in de kolk. Op die manier hoopt Rijkswaterstaat (RWS) dat er begin april geen problemen of storingen optreden als de eerste échte schepen gebruik gaan maken van de sluis.

Sluismeesters doen ervaring op

Tot eind maart wordt de sluis in bedrijf getest. Dit houdt in dat de sluismeesters die verantwoordelijk zijn voor de sluis in de praktijk ervaring op gaan doen in het gebruik van de nieuwe sluis. De training hebben ze inmiddels achter de rug. Nu gaat het er om dat ze vertrouwd raken met het systeem. De nieuwe sluis gaat dan nog niet officieel open maar de scheepvaart krijgt op verzoek van de sluismeester de keuze door de bestaande of nieuwe sluis te varen.

In de eerste weken van april wordt er alleen nog gebruik gemaakt van de nieuwe sluis. De oude sluis blijft dan nog intact. Mocht er onverhoopt een niet-oplosbare storing aan de nieuwe sluis optreden, dan kan de oude sluis weer in gebruik genomen worden.

De sluizen in Nederland behoren tot de vitale infrastructuur. Het werk aan sluizen gaat dus zo veel mogelijk door, ook nu met het coronavirus. Zo wordt een zo veilig mogelijke werkomgeving gecreëerd voor alle medewerkers die dit belangrijke werk doen en volgen daarbij de adviezen van het RIVM.

Tweede sluis van groot belang

Rijkswaterstaat heeft het sluiscomplex bij Eefde uitgebreid met een tweede sluiskolk. De wachttijden bij de 130 jaar oude monumentale sluis zijn te lang en de huidige sluis heeft groot onderhoud nodig. Bovendien is één sluiskolk voor een belangrijke toegangspoort tot de Twentekanalen te kwetsbaar in geval van onderhoud of calamiteiten.

De sluis bij Eefde is een essentiële, logistieke schakel in de Europese scheepvaartverbinding. De komst van een tweede sluiskolk zorgt voor minder lange wachttijden en daardoor een betere bereikbaarheid van de Twentse havens. Daarnaast kunnen straks zwaarder beladen schepen de havens in Hengelo, Enschede en Almelo bereiken.

Dit maakt de regio nog interessanter voor bedrijven en geeft de Twentse economie en werkgelegenheid een belangrijke impuls. Met de nieuwe sluis zijn er straks twee toegangspoorten tot het Twentekanaal en kunnen grotere schepen het Twentekanaal bereiken. De nieuwe sluis is net als het bediengebouw energie-neutraal.