Sluismeesters doen ervaring op
Tot eind maart wordt de sluis in bedrijf getest. Dit houdt in dat de sluismeesters die verantwoordelijk zijn voor de sluis in de praktijk ervaring op gaan doen in het gebruik van de nieuwe sluis. De training hebben ze inmiddels achter de rug. Nu gaat het er om dat ze vertrouwd raken met het systeem. De nieuwe sluis gaat dan nog niet officieel open maar de scheepvaart krijgt op verzoek van de sluismeester de keuze door de bestaande of nieuwe sluis te varen.
In de eerste weken van april wordt er alleen nog gebruik gemaakt van de nieuwe sluis. De oude sluis blijft dan nog intact. Mocht er onverhoopt een niet-oplosbare storing aan de nieuwe sluis optreden, dan kan de oude sluis weer in gebruik genomen worden.
De sluizen in Nederland behoren tot de vitale infrastructuur. Het werk aan sluizen gaat dus zo veel mogelijk door, ook nu met het coronavirus. Zo wordt een zo veilig mogelijke werkomgeving gecreëerd voor alle medewerkers die dit belangrijke werk doen en volgen daarbij de adviezen van het RIVM.
Tweede sluis van groot belang
Rijkswaterstaat heeft het sluiscomplex bij Eefde uitgebreid met een tweede sluiskolk. De wachttijden bij de 130 jaar oude monumentale sluis zijn te lang en de huidige sluis heeft groot onderhoud nodig. Bovendien is één sluiskolk voor een belangrijke toegangspoort tot de Twentekanalen te kwetsbaar in geval van onderhoud of calamiteiten.
De sluis bij Eefde is een essentiële, logistieke schakel in de Europese scheepvaartverbinding. De komst van een tweede sluiskolk zorgt voor minder lange wachttijden en daardoor een betere bereikbaarheid van de Twentse havens. Daarnaast kunnen straks zwaarder beladen schepen de havens in Hengelo, Enschede en Almelo bereiken.
Dit maakt de regio nog interessanter voor bedrijven en geeft de Twentse economie en werkgelegenheid een belangrijke impuls. Met de nieuwe sluis zijn er straks twee toegangspoorten tot het Twentekanaal en kunnen grotere schepen het Twentekanaal bereiken. De nieuwe sluis is net als het bediengebouw energie-neutraal.