Blokker is failliet: wat nu?

0
Het Blokker-filiaal aan de Markt in Lochem (foto: archief)

LOCHEM – Blokker is failliet. De winkels, ook die op de Markt in Lochem, blijven voorlopig nog open. De curatoren hopen op die manier de schuldenlast van de winkelketen te verlagen. Voor Lochem zou sluiting betekenen dat er een groot pand aan de Markt mogelijk leeg komt te staan. Diverse media melden woensdag dat Wibra wel brood ziet in zo’n 100 panden waar nu nog een Blokker-filiaal is gevestigd. Welke dit zijn is niet bekend.

Blokker heeft een kleine 400 winkels in Nederland. Daarvan zijn er ruim 40 van franchisenemers. Dit zijn zelfstandige ondernemers die buiten het faillissement vallen. De familie Blokker is al enige jaren geen eigenaar meer van de keten, maar bezit nog wel een groot deel van het vastgoed. De eigenaar van Wibra sorteert al voor op ‘een forse huurverlaging’ als het zich wil vestigen in Blokken-panden. In Lochem zou de komst van een Wibra betekenen dat, samen met Zeeman, twee enigszins vergelijkbare bedrijven aan de Markt zouden komen.

Webshop gesloten

De webshop van Blokker werd al gesloten toen vorige week uitstel van betaling werd aangevraagd. Klanten die nog iets besteld hadden in de online-winkel en de bestelling nog niet hebben ontvangen, hebben een probleem. Via de website laat Blokker weten dat geen producten meer worden uitgeleverd. Betrokkenen kunnen – vanaf donderdag 14 november – een vordering met betalingsbewijs indienen bij de curatoren. Dit kan via www.ClaimsAgent.nl.

Garantie op bij Blokker gekochte apparaten worden meestal door de betrokken fabrikanten gegarandeerd. Garantie op eigen-merkproducten van Blokker komen echter te vervallen. Wie een apparaat ter reparatie heeft aangeboden moet duimen of het product nog terug komt. Vaak wordt dit geregeld via externe reparateurs. Als die het apparaat kunnen repareren sturen ze het terug. Als dit niet het geval is kunnen aankoop- en reparatiebon worden  gestuurd naar bovenstaand mailadres.

Cadeaukaarten

Aangekochte producten retourneren kan niet meer. Ruilen voor een ander product is nog wel mogelijk, maar er wordt geen geld meer teruggeven. Tot en met 24 november worden cadeaukaarten van Blokker nog geaccepteerd in de eigen filialen. Bij franchisewinkels kan dit per direct niet meer.

De app van Blokker is grotendeels ‘op zwart’ gegaan, maar de digitale kassabonnen zijn daar nog wel toegankelijk. Verder zijn gespaarde Blokker-punten niet meer geldig. Ze kunnen niet meer worden ingewisseld. De klantenkaart wordt bij een aankoop niet meer gescand. De beroemde DE-punten blijven geldig en kunnen voorlopig nog worden ingeleverd bij Blokker-winkels.

Blokker laat weten dat verkoop van (een deel) van de winkels nog een optie is. Eventuele ontwikkelingen worden gemeld op de website blokker.nl.