Belangenclubs voor nieuwe spoorlijn door de Achterhoek

0
Foto ter illustratie (bron: pixabay.com)

LOCHEM – Een aantal belangenclubs, waaronder het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking Betuwelijn (RONA), pleiten voor een geheel nieuwe spoorlijn door de Achterhoek. Op die manier zouden veel minder mensen overlast ondervinden van intensiever goederenvervoer, zo is de gedachte. Bij uitvoering zouden de IJssellijn (Arnhem-Deventer) en de Twentekanaallijn (Zutphen-Lochem-Hengelo) worden ontzien.

Bij RONA zijn in de gemeente Stichting Mooi Lochem, Wakker Laorne, Vereniging Almens Belang en de Dorpsraden van Eefde, Gorssel en Epse/Joppe aangesloten.

De belangenclubs hebben woensdag (4 maart) een open brief aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, waarin wordt gepleit voor de ‘juiste keuzes’, met haar besproken. De brief is ook naar de woordvoerders van de fracties in de Tweede Kamer gestuurd.

Langs N18

Het idee wordt overigens faliekant afgewezen door een deel van Twente en met name Oldenzaal. Een nieuwe spoorlijn, die het tracé van de N18 volgt, sluit voor Oldenzaal aan op bestaand spoor. Hierdoor zouden veel goederentreinen richting Duitse grens dwars door de stad gaan rijden. De Rona zegt zich te richten op de bestrijding van trillingen en geluidsoverlast en geen voorstander te zijn van treinen door een stadskern.

Minder overlast

Voor de Achterhoek is het plan voordelig, zo stelt RONA. Er zouden slechts een tiende van het aantal mensen last krijgen van het treinverkeer als wanneer het vervoer via de IJssellijn en de Twentelijn (Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal) of de Twentekanaallijn zou lopen. Het aantal mensen dat op minder dan 200 meter van de spoorlijn woont zou dalen van 65.000 tot ongeveer 6000.

Grens bereikt

Bewoners van Gelderland en Overijssel die langs het spoor wonen vinden dat de grens van, veelal nachtelijke, geluidsoverlast is bereikt. Laat staan als het aantal treinen nog gaat toenemen. Minister Cora van Nieuwenhuizen zei woensdag toe op zoek te gaan naar oplossingen om de overlast terug te dringen.

Hoewel het momenteel niet de meest logische optie lijkt, is een opschaling van de spoorlijn vanaf Zutphen via Lochem naar Twente nog altijd een optie. Bewoners van Eefde hebben ook last de meer bewegingen op de IJssellijn, net als Gorssel en Epse.

Dieseltreinen weg

Het is overigens de bedoeling van de provincie Gelderland en Overijssel om de dieseltreinen tussen Zutphen en Hengelo voor 2026 de wereld uit te helpen. Vervangen door elektrische treinen ligt nu nog het meest voor de hand, al wordt elders ook geëxperimenteerd met treinen die op waterstof rijden. Dat is nu nog erg duur en alleen zinvol als de waterstof met duurzame energie kan worden geproduceerd. Daar staat tegenover dat elektrificatie van een spoortraject ook heel veel geld kost.