LOCHEM – De elektrificatie van het spoor tussen Zutphen en Oldenzaal laat langer op zich wachten dan eerder werd aangekondigd. In de voorjaarsnota van 2024 trok het toenmalige Kabinet 98 miljoen euro uit voor de lijnen Zutphen-Oldenzaal en Almelo-Mariënberg. Toen werd uitgegaan van eind 2027 voor de realisatie. Inmiddels is duidelijk dat het voor Zutphen-Oldenzaal tot tussen 2030 en 2032 duurt voordat de dieseltreinen met pensioen kunnen.
RTV Oost kwam maandag met een bericht over de vertraging. Daarin wordt het uitstel bevestigd door een woordvoerder van de provincie Overijssel. De financiering is het heetste hangijzer. De 98 miljoen die Den Haag bijdraagt is bij lange na niet genoeg om de beide lijnen te elektrificeren. Voor Almelo-Mariënberg is al 75 miljoen nodig, waarvan 23 miljoen van het Rijk. Overigens is de planning om die lijn eind 2027 volledig elektrisch te hebben. Provinciale Staten van Overijssel moeten nog goedkeuring geven voor investering van 52 miljoen euro aan provinciaal geld.
Twee provincies
De lijn Zutphen-Oldenzaal moet tussen Zutphen en Hengelo geëlektrificeerd worden. Gezien de afstand gaat dat nog veel meer kosten. De provincies Overijssel en Gelderland moet de 70 miljoen aan Haags geld gezamenlijk aanvullen. Het gedeelte tussen Zutphen en de provinciegrens is Gelders. Daar rijden treinen van Blauwnet, een samenwerkingsverband van Overijsselse vervoerders. Wie wat gaat bijdragen is nog onduidelijk.
Elektrificatie is niet alleen duurzamer maar elektrische treinen zijn ook stiller en comfortabeler dan de dieseltreinen die nu worden ingezet. De provincie Overijssel hoopt eind dit jaar een planning klaar te hebben voor het traject tussen Zutphen en Oldenzaal.