Recordaantal bedrijven doet mee met ‘Wild Eten in de Achterhoek’

0
Foto ter illustratie (bron: Achterhoek Toerisme)

BARCHEM – Een recordaantal bedrijven doet mee aan de jaarlijkse campagne ‘Wild Eten in de Achterhoek’. Liefhebbers uit de regio en bezoekers uit binnen- en buitenland kunnen dit jaar kiezen uit 37 adressen, die in totaal ruim 80 arrangementen bieden. De door Achterhoek Toerisme gecoördineerde campagne werd maandag afgetrapt bij drie horecabedrijven rond Barchem. De Achterhoek is de komende tijd niet weg te slaan uit de landelijke media.

De Achterhoekse Wildvlag werd maandagochtend in top gehesen bij Landgoedhotel Woodbrooke in Barchem, door wethouder voor toerisme Ria Leliveld van de gemeente Lochem en eigenaar Martijn Bas van Boetiekhotel BonAparte, dat tussen Barchem en Lochem ligt. Ook het daartegenover gelegen Hotel De Lochemse Berg deed mee aan de feestelijke aftrap.

Deelnemers

Zo’n 80 vertegenwoordigers van deelnemende bedrijven, sponsors en andere betrokkenen maakten een herfstwandeling tussen genoemde locaties, waar uiteraard enkele mooie wildgerechtjes werden geserveerd. De toepasselijke omlijsting kwam van de Lochemse jachthoornblazers van Vivat.

‘Wild Eten in de Achterhoek kent een lange traditie. Dit jaar wordt de 43e editie gehouden. Het is in al die jaren uitgegroeid tot een begrip. Niet op de laatste plaats door de grootscheepse promotiecampagnes in zowel Nederland als Vlaanderen. Wat betreft de herkomst van bezoekers bestaat de top-3 uit de regio’s Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven. De trom wordt de komende weken flink geroerd via spots op landelijke en regionale radiozenders, kranten, tijdschriften en reclamespots via NPO-Start. Verder prijken posters in abri’s en wordt veel aan online-promotie gedaan.

Arrangementen

De eerste reserveringen stromen al binnen. Het eten van wild kan uitstekend worden gecombineerd met een kort- of langer verblijf en veel mensen maken hier gebruik van. Veel restaurants hebben eigen hotelaccommodatie maar er zijn ook slimme samenwerkingen aangegaan. Zo bieden restaurant Raedthuys Lochem en B&B Hart van Lochem een gezamenlijk arrangement met eten en slapen.

Om de ‘totaalbeleving’ van de Achterhoek nog te versterken krijgen gasten een handzaam boekje met 11 najaarsroutes aangeboden. Dat is mede tot stand gekomen in samenwerking met regionale musea. De routes combineren natuur, cultuurhistorie en kunst met culinaire geneugten van de Achterhoek. Zo leiden er routes langs Museum MORE Ruurlo, Lalique Museum Doesburg en Achterhoeks Museum in Lievelde.

Nieuw

De nieuwe deelnemers zijn dit jaar: Hotel De Lochemse Berg, Uitspanning ’t Peeske (Beek), Restaurant Het Arsenaal 1309 (Doesburg), Bistro De Smederij (Hengelo G.) en Restaurant Vanouds (Doeritichem). Het al genoemde Raedthuys Lochem is terug van weggeweest.

De maatschappelijke tendens is om steeds meer lokaal en van het seizoen te eten. De chefs van de verschillende restaurants springen hier steeds meer op in. Volgens Bjorn Massop, chef-kok van restaurant Lokaal in Doetinchem is het niet nodig dat voedsel de hele wereld over reist. Hij zegt: “Tijdens het wildseizoen zijn er volop lokale en regionale ingrediënten verkrijgbaar. Denk aan kruiden, paddenstoelen en wild uit de natuur. Geleverd door lokale boeren, vaak biologische geteelde producten, zoals groenten en fruit.”

Magazine

Een aantal deelnemers houdt speciale evenementen met een beperkt aantal plaatsen. Deze en alle deelnemende restaurants en de te boeken arrangementen zijn te vinden in het Wildmagazine 2023. Hierin is ook aandacht voor de streek en de sponsors van de campagne. Het magazine is te krijgen bij de deelnemende bedrijven, maar ook te bestellen via de website wildetenindeachterhoek.nl.

Alle deelnemers aan ‘Wild Eten in de Achtehoek’ brengen een toast uit op het nieuwe seizoen. Plaats van handeling: Landgoedhotel Woodbrooke (foto: Achterhoek Toerisme)