Plan voor verbetering leerlingen- en zorgvervoer PlusOV [audio]

0
Foto ter illustratie (bron: pixabay.com)

LOCHEM – PlusOV, dat het vervoer van onder meer leerlingen en ouderen in de Stedendriehoek verzorgt, staat er niet goed voor. Er zijn veel fouten gemaakt en het regent klachten van gebruikers. Naar aanleiding van een zeer kritisch rapport heeft het bestuur een plan van aanpak laten opstellen. Een interim-directeur moet de uitvoering leiden.

Problemen
Vooral sinds de start van het lopende schooljaar gaat het vaak mis. Leerlingen en ouderen worden niet of te laat opgehaald en doen soms bizar lang over hun reis door onlogische routes. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de problemen worden veroorzaakt door problemen op het gebied van organisatie, aansturing en techniek.

Serieus
Voorzitter van het bestuur en wethouder van Voorst, Wim Vrijhoef: ,,De reizigers van het
leerlingen- en zorgvervoer zijn kwetsbaar en het is voor deze mensen heel ingrijpend als het vervoer niet goed verloopt. Daar is de vervoercentrale en het bestuur diep van doordrongen en wij nemen de uitkomsten van het onderzoek en de aanbevelingen dan ook zeer serieus. Door Partners in Mobiliteit (PiM) is nu een Plan van Aanpak opgesteld dat door een interimmanager geïmplementeerd wordt. ”

Oorzaken
Het bureau Cissonius Groep – dat onderzoek naar de problemen deed – stuit op tal van punten waar het mis gaat. Hieronder een opsomming uit het rapport:
• PlusOV heeft vervoerplannen te laat aangeleverd aan de vervoerbedrijven en de gevolgen
daarvan onderschat.
• PlusOV heeft niet gestuurd op het nakomen van afspraken met de partners.
• Gegevens zijn niet goed verwerkt door registratie in twee verschillende systemen,
handmatige invoer van gegevens en een werkproces met veel stappen.
• Het systeem Cabman voor chauffeurs is nog in ontwikkeling waardoor de software wordt
aangepast en er kans is op fouten bij het gebruik.

Klachten
Wim Vrijhoef denkt dat uitvoering van het plan van aanpak snel tot resultaten zal leiden. ,,Mensen met klachten die zijn blijven liggen, worden binnen twee weken gebeld zodat
een oplossing kan worden besproken. Daarnaast worden de routes die niet goed lopen, ongeveer 20%, opnieuw gepland en stapsgewijs ingevoerd”, aldus de voorzitter.

Bestuur en directie
Bestuur en directie maken zelf ook deel uit van het veranderproces. De directie is interim en ook het bestuur wacht mogelijk veranderingen. Vrijhoef zei tegen Omroep Gelderland dat het niet ondenkbaar is dat ook hijzelf het veld ruimt. (beluister het gesprek met de omroep onderaan dit artikel)

In eigen handen
De gemeenten Lochem, Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Voorst en
Zutphen hebben in 2015 gezamenlijk besloten om de inkoop, het beheer en de dagelijkse regie van het zogeheten ‘doelgroepenvervoer’ via één regionale vervoerscentrale in eigen hand te houden.  Het gaat onder meer om leerlingen van het speciaal onderwijs die dagelijks van en naar school moeten reizen.