Kleine vervoerders zien af van intekenen voor PlusOV

0
(bron: plusov.nl)

LOCHEM/GORSSEL – PlusOV, dat het leerlingenvervoer en het routegebonden-vervoer in onder meer de gemeente Lochem organiseert, is er niet in geslaagd om kleinere, lokale vervoerders te verleiden om mee te doen met de aanbesteding. Het idee was om via de inzet van meer en kleinere ondernemers de grote problemen waar PlusOV de afgelopen jaren kampte op te lossen.

De ‘buit’ is nu toch weer verdeeld onder twee grote partijen, waaronder Willemsen-de Koning, dat ook nu actief is in de gemeente Lochem. Daarnaast is taxibedrijf Pever uit Doetinchem aangetrokken.

Aanbesteding

De gemeente heeft nadrukkelijk geprobeerd om kleine taxibedrijven te interesseren. Taxi-ondernemer Erik Weekenstroo beaamt dit. ,,De gemeente heeft een bureau in de arm genomen voor de begeleiding bij de aanbesteding en we hebben 2 maal een bespreking met ze gehad, waar ook éénmaal iemand van de gemeente bij zat”, zo vertelt hij. Het was de bedoeling om met de opmerkingen en wensen van de lokale ondernemers rekening te houden bij het opstellen van het bestek.

Herziening van tarief

De eerste versie van het bestek zag er volgens Weekenstroo redelijk uit. ,,Daarin was een redelijk goed vast tarief opgenomen. Dat was een teken dat men ging voor kwaliteit in plaats van de laagste prijs”, zo zegt hij. In een herziene versie, die een aantal dagen later verscheen, was het tarief echter aanzienlijk verlaagd. Maar vooral ook een aantal randvoorwaarden waaraan moest worden voldaan zouden flinke investeringen vergen van de kleinere taxibedrijven. Die eisen zijn onder meer het gevolg van de Europese aanbesteding.

Keurmerk

Zo wordt onder meer het Keurmerk Taxi geëist, al kan dat met een jaar uitstel worden verkregen. Volgens Erik Weekenstroo is het halen van zo’n keurmerk erg prijzig en voor zijn huidige werkzaamheden geen must. ,,Tel daarbij nog de hoge kosten die we zouden moeten betalen voor het Keurmerk, dan is het niet meer interessant voor een klein bedrijf als de onze.” Hij meldt overigens dat een andere gemeente in de regio het genoemde keurmerk niet heeft gëeist bij hun aanbesteding.

Pijnlijk

Voor wethouder Henk van Zeijts is het mislukken van het dichterbij bij de inwoners organiseren van het vervoer tamelijk pijnlijk. Hij presenteerde het eerder aan de gemeenteraad als een goede oplossing voor de problemen die met name in het begin van het schooljaar speelden. Taxi’s die niet kwamen opdagen, steeds wisselende chauffeurs en een slecht bereikbare klantenservice waren daar voorbeelden van.

Jammer

Henk van Zeijts zegt in een reactie: ,,Ik vind het jammer dat de kleine vervoersbedrijven niet intekenden. We kunnen niet dwingen. In vergelijking met de vorige keer is bij deze aanbesteding zwaar de nadruk gelegd op partnerschap en de zorg voor reizigers. Belangrijk is de kennismaking van de chauffeurs met de reizigers voordat het vervoer start. Daarnaast maken PlusOV en de vervoerders zich sterk voor vaste chauffeurs op vaste routes. Het Lochemse college zal de ontwikkelingen op de voet volgen.”

Samenwerking

De grotere vervoerders schreven wel in en dat leidde in de gemeente Lochem tot een gunning aan Pever uit Doetinchem en Willemsen-de Koning uit Arnhem. Pever heeft overigens aangegeven te willen samenwerken met lokale ondernemers. Erik Weekenstroo zegt dat hij hiervoor wel open staat.