PlusOV: ‘Veel vragen maar weinig klachten’

0
Een PlusOV-busje bij de sluis in Eefde (bron: PlusOV.nl)

LOCHEM – PlusOV lijkt bij de start van het nieuwe schooljaar weer wat minder steken te laten vallen dan vorig jaar. Ook het grootste pijnpunt van destijds, het niet vooraf kennismaken met de chauffeur die de kinderen naar school brengt, is beter geregeld. Dit blijkt uit de antwoorden van wethouder Erik-Jan de Haan op vragen van de PvdA.

Als het gaat om alle zes gemeenten waar PlusOV nog actief is in het leerlingenvervoer komen er per week nog zo’n 350 telefoontjes per week binnen. Daarbij gaat het vooral om vragen en niet zozeer om klachten. Het aantal klachten beperkt zich in de zes gemeenten tot tien per week. “Een serene rust vergeleken met voorgaande jaren”, aldus De Haan. Hij zegt veel positieve geluiden te ontvangen.

Klachten

Op de eerste schooldag, op 31 augustus, ging het nog in totaal op drie routes mis, waarvan een in de gemeente Lochem. Door ziekte en niet tijdig geregelde vervanging werden leerlingen niet opgehaald. Specifieke klachten uit de gemeente waren er over een leerling die ten onrechte niet was opgenomen in het vervoerschema en over een langere reistijd dan voorheen. Een klacht ging over het niet vooraf kennismaken met de chauffeur.

Juist op dit laatste punt lijkt het beter geregeld dan een jaar geleden. De Haan meldde dat er zelfs chauffeurs waren die (te) proactief waren en zich zonder afspraak vooraf kwamen voorstellen bij de leerlingen en ouders. “Dat was nu ook weer niet helemaal de bedoeling”, aldus de wethouder.

Handhaving

Wat betreft handhaving van de regels waaraan de vervoerders zich moeten houden is PlusOV volgens De Haan ‘een stuk stringenter gewordenn’. “Dingen die niet goed gaan leidden tot pittige gesprekken en soms ook wel eens tot scheve gezichten. Maar dat is meestal wel effectief.” Tot veel boetes heeft dit nog niet geleid.