Omzet en afzet ForFarmers onder druk

0
De hoofdvestiging van ForFarmers in Lochem (foto: LochemsNieuws)

LOCHEM – ForFarmers zag de afzet en brutowinst over het derde kwartaal van dit jaar dalen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Lichtpuntje is dat het veevoederconcern wel enig herstel ziet ten opzichte van het tweede kwartaal waarin sprake was van een lockdown.

De afzet van wat ‘Total Feed’ wordt genoemd daalde met 2,8 procent. De daling deed zich voor in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland en Polen is de afzet stabiel. Dit geldt ook voor het volume mengvoer, dat daalde met 3,7 procent.

Winstdaling

De brutowinst daalde met 6,8 procent. Dit is volgens het bedrijf het gevolg van de volumedaling maar ook doordat in Polen de winstmarge onder druk staat en een verslechterde productmix in het Verenigd Konikrijk. Het EBITDA, oftewel de brutowinst zonder aftrek van kosten en belastingen, daalde met 9,4 procent. De lagere operationele kosten konden de daling van de brutowinst niet compenseren.

Met die kostenbesparing gaat het op zichzelf goed, blijkens de 7 miljoen die al is gerealiseerd. Het volledige effecht wordt pas in 2023 zichtbaar in de resultaten. ForFarmers werkt aan de uitvoering van een efficiencyplan voor 2021 en 2022. De besparingen moeten onder meer komen uit de optimalisatie van bedrijfsprocessen.

Oorzaken

Yoram Knoop, CEO van ForFarmers zegt over de recente ontwikkelingen: “De afzet in het derde kwartaal was lager dan in dezelfde periode vorig jaar, toen er nog geen sprake was van COVID-19 maatregelen en bijvoorbeeld de stoppersregeling voor varkenshouders in Nederland nog niet was geëffectueerd. De volumes liepen echter weer iets op ten opzichte van het tweede kwartaal dit jaar, toen het corona-virus ons allemaal overviel.”

Hij vervolgt: “Het was sinds maart zeker niet makkelijk voor veehouders, die hun afzetmarkten zagen afnemen en prijzen voor hun producten onder druk zagen komen. Het blijft onzeker hoelang COVID-19 nog tot ingrijpende maatregelen zal leiden. Uit voorzorg worden veehouders, consumenten en bedrijven terughoudender in hun uitgavepatroon.”

Innoveren

Verder zegt Knoop: “In onze onlangs gepresenteerde strategie Build to Grow 2025 gaven we aan, dat wij nadrukkelijk blijven investeren in innovatieve concepten en oplossingen die onze klanten helpen een beter rendement te behalen, vooral ook in veranderende marktomstandigheden. Kostenefficiency en schaalgrootte zijn daarvoor onmiskenbaar van belang. Vandaar dat wij de volgende stap maken in het nog efficiënter maken van onze organisatie. Daarnaast ben ik natuurlijk bijzonder verheugd met de vorige week aangekondigde overname van De Hoop Mengvoeders, waardoor een leidende speler in de Nederlandse pluimveesector ontstaat gericht op het leveren van het beste voer en het beste advies.”

Lees HIER een eerder bericht over de overname van De Hoop.