Gemeente Lochem reageert op lage score in bereikbaarheidstest

0
Gmeentehuis Lochem (foto: LochemsNieuws)

LOCHEM – Lochem komt slecht uit een bereikbaarheidstest van gemeenten door Wij Verdienen Beter. Een vraag die de onderzoekers via een contactformulier op de website van de gemeente stelden bleef bijna 2 maanden onbeantwoord. Dat vindt de gemeente zelf overigens ook onaanvaardbaar.

Het is de bedoeling dat, als het niet lukt om een vraag binnen afzienbare tijd te beantwoorden, er een e-mail naar de afzender gaat om dit te melden. Dat is in dit geval niet gebeurd zo erkent de gemeente. De betrokken vraag werd in mei gesteld en pas in juli beantwoord.

Contactformulier
Het gebruik van het contactformulier levert de gemeente indirect nog twee duimpjes omlaag op in het onderzoek. Eentje voor het niet vermelden van een mailadres op de website. De tweede voor het vragen van overbodige persoonsgegevens van de klant.

In een reactie zegt een woordvoerster dat met een contactformulier wordt gewerkt omdat vragen dan zo gericht mogelijk aan een medewerker kunnen worden voorgelegd voor beantwoording. Als het een vervolg is op eerder contact volgt een automatische koppeling, zo luidt de uitleg. Het niet vermelden van een mailadres op de website voorkomt verder een hoeveelheid spam.

Lochem heeft verder moeite met de aanhef (meneer, mevrouw) in correspondentie, zo luidt een andere conclusie in het onderzoek.

Andere kanalen
De gemeente wijst in de reactie op andere laagdrempelige kanalen waardoor inwoners met de gemeente kunnen communiceren. Naast de telefoon is Lochem bereikbaar via WhatsApp. Ook wordt gereageerd op vragen en opmerkingen via sociale media.

Voor wie het interesseert is HIER de e-mailgedragslijn voor overheden te lezen.