Onnozele verkeersmaatregel in Lochem-Oost

1
De situatie in de Hugo de Grootlaan voor de (eerste) verplaatsing van het obstakel dat nu dus geheel verdwijnt.

LOCHEM – Afdwingen van 30 kilometer in Lochem-Oost. Het werd al aangekondigd en de werkzaamheden worden momenteel uitgevoerd. In de Hugo de Grootlaan leek hierbij woensdag sprake te zijn van een hoge mate van onnozelheid van de planmakers en/of de uitvoerders. Daar zijn obstakels geplaatst voor de opritten van bewoners en op een plek waar ze vermoedelijk weinig invloed hebben op de snelheid van het verkeer.

De gemeente heeft donderdag (12/9) laten weten dat de betrokken paaltjes al zijn verplaatst. Er zou sprake zijn van een fout op de tekening. De uitgebreidere toelichting van de gemeente staat onderaan dit bericht.

In de weg

Aan het begin van de Hugo de Grootlaan, gezien vanaf de Zwiepseweg werden woensdag n 2 obstakels geplaatst in de vorm van en paaltje op een verhoging. En ze stonden allebei op een plek waar ze danig in de weg stonden voor de bewoners: recht tegenover of vlak naast hun opritten. Manoeuvreren met voertuigen werd daar erg lastig.

Camper

Een van de bewoners heeft een camper die enige ruimte nodig heeft bij het verlaten van de oprit. Het past weliswaar net, maar de aanvankelijke plaatsing van de paal leek op pesterij. De vraag was vooral wáárom de paaltjes uitgerekend op de gekozen plekken moesten staan.

lees verder onder de foto…

Na de verplaatsing van het paaltje is het nog altijd oppassen geblazen bij het achteruit rijden

Niet logisch

De plek van beide obstakels is sowieso niet erg logisch, ook niet na verplaatsing. Het gaat om een snelheidsremmende maatregel maar verkeer vanaf de Zwiepseweg heeft ter hoogte van de paaltjes nog nauwelijks vaart kunnen maken. Verkeer van de andere kant moet op die plek toch al afremmen vanwege de naderende kruising.

Parkeren

Na de afsluiting van een terrein aan de Zwiepseweg waar veel werd geparkeerd, is de parkeerdruk op de Zwiepseweg en Hugo de Grootlaan hoog. Het wachten is op bestuurders die hun auto te dicht bij zo’n obstakel parkeren, waardoor de doorgang voor anderen ernstig wordt belemmerd of zelfs onmogelijk wordt.

Buurtinitiatief

De verkeersremmende maatregelen zijn tot stand gekomen in samenspraak met de buurt. In Lochem Oost wordt te hard gereden volgens de bewoners. Het buurtinitiatief voor verkeersremmende maatregelen is omarmd door de gemeente en er is een plan opgesteld samen met de betrokkenen. Er is gekozen voor chicanes, omdat dit het verkeer remt. De chicane in de Hugo de Grootlaan bestaat uit paaltje op een sokkel aan beide kanten van de weg. Samen vormen ze een chicane waardoor het verkeer een slinger moeten maken en dus moet afremmen.

Reactie gemeente

De gemeente laat desgevraagd weten dat er in het specifieke geval van Hugo de Grootlaan de locatie van de chicane per ongeluk op de verkeerde plek is ingetekend. Donderdagochtend heeft Circulus-Berkel de paaltjes verplaatst. Vooral voor de bewoner met de camper is het nog steeds onhandig manoeuvreren en zeker bij het achteruit rijden.

Weinig keuze

‘Omdat er in deze straat veel opritten zijn, hebben we niet heel veel keuze. Toch hebben we er voor gekozen om in deze straat 2 chicanes te plaatsen, omdat een bestuurder dan minder snel geneigd is om na de eerste chicane weer vol het gaspedaal in te trappen. Tevens is er aan het begin van de Hugo de Grootlaan een markering op de weg aangebracht om de 30-km zone nog eens extra te benadrukken. Dit alles moet leiden tot het remmen van verkeer en dus een verkeersveilige buurt’, zo luidt de reactie van de gemeente.

Foto van de Hugo de Grootlaan, gezien vanaf de Zwiepseweg. De paaltjes zijn inmiddels enkele meters verplaatst.

Steun LochemsNieuws en doneer!

LochemsNieuws is gratis. Om de onkosten te dekken vragen we een vrijwillige donatie. Dit kan al vanaf 1 euro. Via de knop hieronder regel je het snel en veilig via iDeal.

1 REACTIE

  1. Inderdaad onnozel en compleet overbodig want De Hugo de Groot laan is één van de weinige wegen in die buurt waar ze geen last hebben van sluipverkeer, en als er dan te hard wordt gereden zijn het de bewoners uit die wijk zelf.
    Maar te hard rijden is nu éénmaal een gewoongoed geworden in Nederland zodat je heel het land wel vol kunt plaatsen met doe onnozele paaltjes, de mensen moeten ééns bij hun zelf beginnen want iederéén heeft er wel een mening over maar als ze éénmaal in dat blik zitten weten ze nergens meer van en hebben haast.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here